گزارش و تحلیل

سفیر آمریکا در روسیه

© AP Photo / Stephan Savoiaجون هانستمان نامزد سفیر آمریکا
جون هانستمان نامزد سفیر آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هانتسمان به عنوان نامزد سفیر آمریکا در روسیه معرفی شد.

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  شبکه تلویزیونی « ان. بی.سی» جون  هانتسمان که  ریاست ایالت « یوتا» را عهده دار بود  سفیر آمریکا در روسیه شد.

  در پیام منتشره آمده است که «  به هانستمان پیشنهاد شد سفیر امریکا در روسیه شود».

 در این روزها  روزنامه  « پولیتیکو»  با استناد  به منابعی  اعلام داشت  که این موضوع  در مرحله  امضای اسناد مربوطه قرار دارد».

 جون هانستمان  در زمان جرج بوش ارشد  سفیر آمریکا در  سنگاپور بود  و در زمان باراک اوباما سفیر آمریکا در چین بود.

 آلکسی پوشکوف، سناتور روس با تفسیر  خبر مربوط به انتصاب  هانستمان  متذکر شد که هانستمان که ریاست  شورای  آتلانتیک را عهده دار است  که در آنجا انتقادات شدید  از روسیه یک چیز عادی است،  بعید است به « کبوتر صلح» مبدل شود.  به عقیده پوشکوف،  رئیس جمهور امریکا  افرادی را  جزء اطرافیان خود می کند که خواهان  بهبود مناسبات با مسکو نیستند.

الکساندر  دومرین، پروفسور  مدرسه عالی اقتصاد  معتقد است  که دونالد ترامپ با این انتصاب سعی می کند  مخالفان در بین جمهوری خواهان را به سوی خود جلب کند.

—   در واقع ترامپ به  کمپین انتخاباتی خود ادامه می دهد.  هم اکنون او  مجبور است نخبگانی را بسوی خود جلب کند  که در تمام روند انتخاباتی به مخالفت با او پرداختند.  او از عهده این کار برمی آید:  هانستمان،  یکی از  جمهوریخواهان  لجباز است و  یوتا — ایالتی است که بر خلاف ترامپ رأی داد.  این ژستی است که  ترامپ برای جلب مخالفان جهت حمایت بیشتر از  خود انجام می دهد».

 به عقیده کارشناس روس،  انتصاب هانستمان  به عنوان سفیر در روسیه بعید است  تأثیر مثبتی بر  مناسبات دو کشور بگذارد.

—   در رابطه با روسیه، باید گفت که این انتصاب هیچ چیز خوبی برای روسیه ببار نخواهد آورد.  هانستمان هیچگاه  بیانیه های مثبتی در رابطه با روسیه ایراد نکرده است.  بعلاوه او نماینده  و  وارث  خاندان ثروتمند  هانستمان  و بزرگترین شرکت شیمیایی  Huntsman Corporation است.  البته او نمی تواند ریاست این شرکت را عهده دار شود. برادرش رئیس این شرکت است.  نباید این نکته نیز فراموش شود که  او « مورمون»ی است که روسیه هر گز  از توجه او دور نمی ماند».

 قبلا در رسانه ها به عنوان سفیر آمریکا در روسیه از دان روراباکر  سناتور و  دیپلمات  توماس گرِم نام برده شده بود.  به عقیده الکساندر  دومرین ، گرِم برای روسیه مطلوب تر بود.

—   در مجلس سنا همه از انتصاب هانستمان حمایت خواهند کرد.  اما برای روسیه،  گِرِم  به نظر من، یک گزینه ایده آل بود.  این شخص از منافع آمریکا دفاع می کند، اما  سعی می کند  بدنبال راه سازش بگردد.  فکر نمی کنم هانتسمان از  چنین قابلیتی برخوردار باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала