گزارش و تحلیل

آش شله قلمکار شبهای بلند سوریه

© Sputnik / Maksim BlinovТанк сирийской армии при подъезде к Пальмире
Танк сирийской армии при подъезде к Пальмире - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افزایش وپیچیدگی اهداف طرفهای درگیر در سوریه شرایط جنگ این کشور را تبدیل به آش شله قلمکاری کرده که معلوم نیست سر و ته آن به کجا متصل است ونتیجه آن چه خواهد بود.

اما ظاهرا آمریکایی ها از تجربه های سابق خود عبرت نگرفته اند و متوجه نیستند که هنوز شروع نکرده اند شب های سوریه خیلی بلند است آنقدر بلند که ممکن است از دوران ریاست جمهوری شان بسیار طولانی تر باشد.
همانطور که در جنگ های دیگر مانند افغانستان و عراق شاهد بودیم به دلیل تسلیحات مدرنی که در اختیار آمریکایی ها هست ورود آنها به معرکه همیشه راحت بوده اما خروج آنها دیگر دست آنها نخواهد بود و همه مبارزین بر علیه ایالات متحده از همین استراتژی بر علیه آنها استفاده می کنند، یعنی اجازه می دهند آنها وارد شوند و بعد به شکار سربازان آمریکایی بپردازند چون می دانند درد آمریکای کجاست.
جای تاسف دارد که هر بار جمهوری خواه ها در ایالات متحده به قدرت می رسند باز همان اشتباهات قبلی را تکرار می کنند و نیروی زمینی خود را مستقیم وارد معرکه می کنند.
برخی کشورهای دوست و دشمن هم برای زمین گیر کردن آمریکایی ها آنها را تشویق به ورود زمینی به معرکه می کنند.
آمریکایی ها یکبار حدود کمتر از دو سال پیش تلاش کردند با استفاده از جنگجویان آموزش دیده خود وارد جنگ سوریه شوند اما از حدود چهار هزار نیرو که آموزش داده بودند حدود چهار تا پنج نفر زنده برگشتند و همه در سوریه یا به گروه های تروریستی پیوستند و یا اینکه تار و مار شدند.
قطعا در صورت وجود نیروهای آمریکایی بر روی زمین در سوریه اینان تبدیل به مورد علاقه ترین شکار گروه های تروریستی خواهند شد و اینان تلاش خواهند کرد به هر نحوی که شده سربازان آمریکایی را شکار کنند، به همین دلیل هم دولت قبل از ارسال نیروی زمینی خودداری می کرد و به همین دلیل هم هست که روسیه هم از ارسال نیروی زمینی به سوریه خودداری می کند و فقط به پشتیبانی هوایی و یا مشاوره نظامی بسنده می کند.
حال به همه این ماجرا ها مواضع و اهداف سیاسی گروه های مختلف را اضافه کنید تا ببینید چه آش شوری در سوریه پخته شده.
ترک ها در میدان هستند و به هیچ وجه حاضر نیستند با کرد های مورد حمایت ایالات متحده همکاری کنند از سوی دیگر کرد های مورد حمایت ایالات متحده حاضر نیستند با ترک های متحد استراتژیک آمریکا همکاری کنند.
آمریکایی ها خواهان خروج ایرانی ها و همپیمانانشان از سوریه می باشند در حالی که روی زمین اصلی ترین نیروهایی که در مقابل داعش و گروه های تروریستی می جنگند همین نیروها می باشند. کافی است همپیمانان ایران فشار را در سوریه و عراق از سر گروه های تروریستی مانند داعش کم کنند تا داعشی ها مانند مور و ملخ تک تک سربازان آمریکایی را به فجیع ترین اشکال مثله کنند. البته خود آمریکایی ها هم این را می دانند.
اسرائیل هم وارد کار شده و در مورد تروریسم شیعی و تروریسم سنی صحبت می کند و مشخص است دلواپس نابودی داعش می باشد چون سیاست آن مبنی بر آن است که میان شیعه ها و سنی ها یک درگیری ما دام العمر وجود داشته باشد و مسلمانان با هم درگیر باشند تا اسرائیلی ها بتوانند خواب راحت داشته باشند.
کشورهای عرب متحد ایالات متحده که اصلا از نابود شدن داعش وتثبیت حکومت سوریه ناراضی هستند.
حال از این طرف ائتلاف روسیه و ایران با چنگ و دندان متحد خود یعنی حکومت سوریه را نجات داده اند و تروریست ها را محاصره کرده اند، الآن که وقت بهره برداری از تلاش های چند ساله است حاضر نخواهند بود نتیجه زحمات خود را دو دستی تقدیم ایالات متحده کنند و یا اینکه حتد سهمی برایش در نظر بگیرند.
قطعا هدف نهایی جبهه مقاومت آزاد سازی کل سوریه و قدرت بخشیدن به دولت مرکزی می باشد.
با این شرایط امروزه ممکن است همه برای مبارزه با داعش وارد کار شده باشند اما به این معنا نیست که پس از داعش اهداف یکی باشد.
به این دلیل ورود آمریکایی ها به سوریه نه فقط منجر به پایان جنگ در سوریه نخواهد شد بلکه چون اینان نقشه های خود را دارند و با دولت مرکزی وهمپیمانانش هماهنگ نیستند قطعا پس از جنگ رقه رو در روی دولت سوریه و متحدینش قرار خواهند گرفت.
ارتش سوریه و متحدانش هم برای جلوگیری از اشغال سرزمین های بیشتر توسط ترکیه به سمت خطوط میانی نیروهای کرد و ترک پیشروی کرده اند و کافی است اینان عقب نشینی کنند تا درگیری میان طرفداران آمریکا و طرفداران ترکیه شروع شود.
فعلا یک مسابقه در جریان است که چه کسی سریعتر به رقه می رسد و این شهر را از دست داعش خلاص می کند و بدیهی است در صورتی که ارتش سوریه و متحدانش زودتر به رقه برسند همه نقشه های ایالات متحده نقش بر آب خواهد شد اما اگر احیانا ایالات متحده و همپیمانانش زودتر به رقه برسند هیچ تضمینی وجود ندارد که ارتش سوریه و همپیمانانش با آنها همکاری کنند و قطعا در صورتی که ارتش سوریه و همپیمانانش ، منظور همان همپیمانانی که ایالات متحده خواستار خروج آنها از سوریه است، با متحدان ایالات متحده همکاری نکنند آمریکا و متحدانش به لقمه چربی برای نیروهای داعش تبدیل خواهند شد.
شاید مقامات تازه کار سیاسی ایالات متحده اطلاع نداشته باشند اما نظامیان کهنه کار آمریکایی به خوبی می دانند که تنها نیرویی که می تواند داعش و دیگر گروه های تروریستی در منطقه را از بین ببرد همان ایران و همپیمانان آن هستند و اگر کرد ها توانستند در کوبانی و یا جاهای دیگر در مقابل داعش مقاومت و ایستادگی کنند به این دلیل بود که ایرانی ها و همپیمانانشان به کمک کرد ها شتافتند نه به این دلیل که هواپیماهای ائتلاف آمریکایی از آنها حمایت می کردند.
این فرماندهان نظامی هم مستحضر هستند که در حال حاضر در عراق هم نیروهای همپیمان ایران هستند که عرصه را بر داعش تنگ کرده اند و کافی است اینان به هر دلیلی تصمیم بگیرند که دیگر نمی خواهند با داعش بجنگند تا داعشی ها خانه به خانه به دنبال سربازان آمریکایی در عراق نیز بگردند.
به این ترتیب بد نیست مقامات سیاسی تازه کار ایالات متحده توجه داشته باشند که فاصله شعار تا عمل بسیار زیاد است و اگر می خواهند سربازانشان شب های طولانی سوریه را به روز برسانند مجبور هستند لحن و رفتار خود نسبت به ایران و متحدانش را تغییر دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала