گزارش و تحلیل

وزارت خارجه عراق: تشنج در روابط با ایالات متحده برطرف شد

© REUTERS / Jim Lo ScalzoПрезидент США Дональд Трамп в Вашингтоне
Президент США Дональд Трамп в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا فرمان جدید مهاجرتی یا دقیقتر گفته شود فرمان پیشین تجدید شده را امضاء نمود. به نظر جمهویخواهان، منع ورود اتباع شش کشور خاور میانه به کشور، " آمریکا را مجدد امنیت تر می کند". یکی از تغییرات عمده فرمان، حذف کشور عراق از لیست سیاه است.

در فرمان سابق، اتباع کشور عراق جز ممنون الورود شدگان بودند. احمد جمال، نماینده رسمی وزارت خارجه عراق در مصاحبه با رادیو Sputnik اعلام نمود که بغداد از تغییرات استقبال و به توسعه بطور مثبت روابط آمریکا و عراق اشاره نموده است. سخنگوی وزارت مزبور در بخشی از تفسیر خود می گوید:"به نظر ما، چنین گام، در راه برطرف کردن تشنج موجود است و آن را مانند گامی در استقامت درست ارزیابی می نماییم. چنین گام موجب استحکام و توسعه روابط بین دو کشور خواهد شد. فرمان سابق راجع به منع ورود اتباع عراقی به آمریکا، بی اساس بود. ما کاخ سفید را به لغو آن فرا خوانده ایم. اقدام اخیر واشنگتن به نظر ما درست است. شاید مقامات آمریکایی فهمیدند که عراق واقعاً با تروریسم می جنگد و آنها موثریت اتحاد راهبردی بین دو کشور را درک کرده اند".


فرمان مهاجرتی جدید ترامپ امضا شد - اسپوتنیک ایران
فرمان مهاجرتی جدید ترامپ امضا شد
در لیست کشورهای خطرناک سودان، ایران، یمن، سوریه، سومالی و لیبی مانده اند. در پنج از شش کشور فوق الذکر با شدت گوناگون مناقشات مسلحانه ادامه دارند. وجود ترورست ها در خاک این کشورها آشکار اشت. شاید به این خاطر فرمان جدید ترامپ مورد درک است. ولی مطابق همین فرضیه، خاک عراق هم از مناقشه خارج نیست. فرمان جدید سازشی و حذف عراق از لیست، به احتمال زیاد، نشانگر مداخله و جزب عمیق آمریکایان به امور داخلی عراق از جمله گروه های تأثیر گذار منافع واشنگتن در این کشور است.
به قول دمیتری ترِنین، رئیس مرکز کارنگی در مسکو، رئیس جمهور آمریکایی در عملی ساختن اهداف خود که محدودیت مهاجرتی هم شامل آنها می باشد پیگیر است. در مصاحبه با رادیو Sputnik کارشناس علوم سیاسی خاطر نشان نمود که تغییرات در فرمان، نتیجه انتقاد محتوای سند پیشین بوده که موجب نارضایتی از جمله به خاطر موجود نام عراق در لیست کشورها که ورود اتباع آنها به آمریکا منع شده است می گردد.


به نظر مفسر مزبور "عراق، کشوری است که ایالات متحده آمریکا زمان طولانی در آنجا جنگیده و یگانهای زیاد داشتند. آمریکایان در میان اهالی عراق مخبر و یاوران بسیار دارند که زیر تحدید می باشند. منظور مترجمین و پرسنل محلی است. به خاطر سپاسگزاری از خدمات آنها در جریان جنگ و بعد از آن و حفظ امکان رجوع این اشخاص به آمریکا، عراق از لیست سیاه حذف شده است".

Трамп подписал указ О защите страны от въезда иностранных террористов - اسپوتنیک ایران
ایران در فهرست کشورهای دارای خطر تروریستی برای آمریکا قرار گرفت
یوری روگولِف، رئیس بنیاد مطالع ایالات متحده آمریکا به نام فرانکلین روزولت در دانشگاه دولتی مسکو همچنین مطمئن است که حذف عراق از لیست سیاه، به روابط متحدانۀ واشنگتن و بغداد ارتباط می گیرد.
مفسر مزبور در این مورد می گوید که "عراق، متحد عادی نیست، در خاک این کشور یگان های هوابرد و همافران آمریکایی مستقراند و دولت این کشور از واشنگتن کمکهای مالی و نظامی دریافت کرده مشترک علیه داعش می جنگد. چنین تصمیم، محض سیاست خالص است. منع کردن ورود اتباع این کشور که در واقع خون شان را به خاطر آمریکا به زمین می ریزند ، از لحاظ اخلاق درست نیست".
جالب است که اتباع کشورهای ممنون الورود در عملیات تروریستی در خاک آمریکا مشاهده نشدند. در عملیات افراطگرایان 11 سپتامبر 2001 اتباع عربستان سعودی دخیل بودند و کشتار دست جمعی 2 دسامبر 2015 در سن برناردینو، عمل مهاجرین پاکستانی بود. ولی در بحث سیاست و امنیت، پیروزی از آنِ سیاست شد. چنین واقعیت با اعتبار ماندن منع ورود اتباع کشور ایران به آمریکا تأیید می شود. کشوری که شاید در تصور واشنگتن، نماد دمکراسی و امنیت نمی باشد ولی با تحدیدات بزرگ تروریستی در خاک خود روبرو نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала