گزارش و تحلیل

دست یاری چین به اروپا برای تبدیل چالش ها به شانس های توسعه و شکوفایی

© AP Photo / Kim Kyung-hoonدست یاری چین به اروپا برای تبدیل چالش ها به شانس های توسعه و شکوفایی
دست یاری چین به اروپا برای تبدیل چالش ها به شانس های توسعه و شکوفایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین سیگنال جدیدی برای کارمشترک بر روی توسعه ی شراکت و از بین بردن موانع بر سر راه همکاری به اروپا فرستاده است.

وان ای ، وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری هشتم ماه مارس در پکن در صحن "دو اجلاس" این سخنان را ایراد کرد. این وزیر بیانیه ای را در زمینه گزارش سیاسی یک روز قبل اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین انجام داد. این سند ضمن متهم کردن چین به حمایت از تولیدات داخلی در خصوص خطرات تجارت با این کشور هشدار می دهد.
وان ای معقتد است: دشواری هایی که اکنون در اروپا بروز کرده اند ، ممکن است امکان بلوغ این اتحادیه را فراهم کنند. این وزیر پیشنهاد داد که برای تبدیل این چالش به شانس بر چین تکیه کنند. چین از اتحادیه اروپا حمایت می کند. چین ، امیدوار است که اروپا را متحدتر ، با ثبات تر و شکوفاتر ببیند. چین می خواهد با اروپا بر روی توسعه ی شراکت ، تضمین رشد مشترک و اجرای اصلاحات مختلف کار کند.
سرانجام ، چین آماده است که با اروپا کار مشترکی را برای بررسی و حل و فصل نگرانی های مشترک یکدیگر و همچنین از بین بردن موانع بر سر راه همکاری انجام دهد.
یکی از این موانع ، به عقیده ی نویسندگان مقاله اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین ، حمایت گرایی (حمایت از محصولات داخلی) در تجارت است. اروپاییان دولت چین را متهم می کنند که به نظر قصد دارد به شدت نقش مهم را در رهبریت اقتصادی حفظ کرده و چشم انداز رقابتی را تحریف می کند. از جمله اینکه امکان انعقاد قرار داد با دولت چین را برای صادرکنندگان خارجی بسته است. در عین حال این گزارش معترض است که انتقال فن آوری های پیشرفته شرکت های خارجی به نفع چین است که تقاضای روبه رشد طی انعقاد معاهدات دارد ، قرار دادهایی که برای آنها دسترسی به بازار چین را مهیا می کند.
اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین از شرکت های اروپایی می خواهد که با احتساب همه ی اینها از تجارت با چین بترسند. این دقیقا بیانیه سیاسی مغرضانه است. این بیانیه بیشتر نارضایتی و نگرانی محافل سیاسی مشخص را در اروپا با رشد حضور چین در میدان های تجاری و سرمایه گذاری اروپایی منعکس می کند. در عین حال در سطح بیزنس ، اگر چه شرکت های اروپایی این اواخر بیشتردر رقابت با شرکای چینی شکست می خورند ، تعداد معاهدات و مبالغ قراردادها نه فقط کمتر نشده بلکه برعکس رشد داشته است.
یوری روبینسکی ، کارشناس دانشکده اروپای آکادمی علوم روسیه معتقد است که اروپا بر اساس این نشانه ها تقسیم شده است.
در اروپا به روشنی احساس می کنند که موج پوپولیسم و ملی گرایی تحت لوای گرایشات حمایت گرایی و ناسیونالیسم اقتصادی ست. بدیهی است که تمامی این جنبش های به شدت راست زیر پرچم حمایت از بازار داخلی در مقابل رقبای خارجی ست. تحت پوشش آن البته قبل از همه چین به عنوان قدرت برتری ست که رقابت با آن در زمینه تجارت و سرمایه گذاری دشوار تر است. در عین حال این نیروها یعنی جبهه ملی در فرانسه ، به ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ به عنوان نمونه ای برای خود و تایید درست بودن مواضع خود استناد می کنند. ضمنا کشورهای اروپایی در اکثرمسائل سیاسی و تجاری خود به تهدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا با خطرات فراوان توجه می کند. چنین جنگی ممکن است در واقع به خاطر حمایت گرایی آمریکا در تجارت ایجاد گردد. مفهوم است که برای اروپاییان مسئله مربوط به صادرات محصولات و واردات مواد خام و مهم تر از همه تولیدات بین المللی ، درواقع مسئله مرگ و زندگی اقتصادیست. این شکاف در جامعه ی اروپا و در اتحادیه اروپا، بدیهی و آشکار است.
می توان حدس زد که ضمن درنظر گرفتن تمایل چین برای دیدن اتحادیه اروپا به شکل متحد و بالغ شده ، وان ای وزیر امور خارجه چین از جمله این مسئله را مطرح کرد.
چین از جانب خود همچنین می خواهد که برگزیت را شانسی برای تحکیم نفود اقتصادی خود در جهان بداند. میخاییل بلیایف، کارشناس موسسه بازار سهام و مدیریت می گوید:
ژاپن یک زمانی بریتانیا را به عنوان کانال ویژه ی خود برای نفوذ در اروپای غربی استفاده می کرد. این چند دهه قبل بود زمانی که سوال مربوط به ورود بریتانیا به جامعه ی اروپا مطرح بود. ژاپن از بریتانیا در نقش اسب تروجان برای تایید نفوذ خود در اروپا استفاده کرد. اکنون ، زمانی که برگزیت اتفاق افتاده ، چین به احتمال زیاد سعی دارد از بریتانیا به عنوان اسب تروجان جهانی استفاده کند و از طریق بریتانیا توسعه ی اقتصادی خود را عملی کرده و استراتژی جهانی شدن اقتصاد خود را انجام دهد. برای اینکار تمامی پیش فرض ها وجود دارد از آنجا که بریتانیا ، قدرت جهانی قدیمی ، قدرت جهانی با ارتباطات بین المللی توسعه یافته و راه ورود به کشورهای مشترک المنافع است.
ناظرین از جمله خاطر نشان می کنند که پس از و یا حتی به واسطه ی برگزیت پیشرفت هایی در همکاری چین و بریتانیا در ساخت نیروگاه انرژی اتمی ایجاد شده است. اکنون در دستور کار نه تنها حمایت مالی یکی از نیروگاه های اتمی در بریتانیا توسط چین وجود داشته بلکه تجهیز دو راکتور نیروگاه اتمی دیگر توسط چین مطرح است. و این تنها یکی از نمونه هایی است که پس از برگزیت ، بریتانیا با تکیه بر نیروهای خود ضمن تامین امنیت انرژی بر سرمایه گذاری و حمایت چین حساب می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала