گزارش و تحلیل

سکوت آمریکا در خصوص تولید تریتیوم

© Photo / Public domainسکوت آمریکا در خصوص تولید تریتیوم
سکوت آمریکا در خصوص تولید تریتیوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری Defense News می نویسد : آمریکا در سال های آینده با کمبود جدی تریتیوم روبرو خواهد شد که ماده ی مهمی درساخت بمب های هیدروژنی است.

تریتیوم ، ایزوتوپ فوق سنگین هیدروژن است که برای ساخت بمب های هیدروژنی استفاده می شود. دوره ی حیات آن بیش از 12 سال است که نیازمند به روز کردن منابع بمب هااست. در عین حال آخرین رآکتور صنعتی ویژه تریتیوم در آمریکا در سال 1988 ساخته شده است.
از سال 2003 نظامیان آمریکایی تریتیوم جدیدی را به واسطه ی تابش روی میله های فولادی با اضافه کردن آلومینات لیتیوم و زیرکونیوم در راکتور واحد انرژی اول نیروگاه اتمی واتس بار (ایالت تنسی) بدست می آورند. اما روند فن آوری به نظر بسیار دشوار ، با تاثیر گذاری کم و از دست دادن مقادیر زیادی تریتیوم از میله ها ست.
در این مقاله خاطر نشان شده است که حتی بدون احتساب مشکلات بهره برداری ، یک رآکتور نیاز تریتیوم را برای اجرایی کردن طرح های آمریکا به منظور مدرنیزاسیون مهمات هسته ای برآورده نمی کند. مشکل دوم در ارتباط با ارسال سوخت برای رآکتور است که آنرا می توان یا از طریق از سرگیری غنی سازی اورانیوم خود و یا خرید مواد اتمی از خارج تامین کرد.
به عقیده ی میخاییل ریلوف ، رئیس مرکز عملی — فن آوری و کنترل و صدور گواهینامه صنعتی امنیت هسته ای و رادیو اکتیوی ، مشکلی که توسط خبرنگاران آمریکایی مطرح شده است بسیار بی پایه و اساس است.
میخاییل ریلوف در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: " بله ، در سال های 50 تمامی کشورهایی سازنده ی سلاح هسته ای ، رآکتورهای ویژه ای تریتیوم را طراحی کرده و ساختند. برای آنکه این رآکتور در تمایز با سایر مجموعه ها ی بمب های هیدروژنی نیازمند بروز سازی مرتب است. در عین حال تریتیوم می تواند در هر رآکتوری تولید شود. و من تعجب نمی کنم که اگر وزارت انرژی آمریکا قادر باشد رآکتورهای تجزیه و تحلیلی را که در بخش خصوصی ست برای تولید تریتیوم به کار گیرد. یا رآکتورهای آزمایشگاهی. آمریکایی ها خیلی خوب می توانند پول ها را حساب کنند. ارزانتر است که تریتیوم را از بیرون سفارش داد تا اینکه رآکتوری بسازند و تمامی ساختار آنرا تامین کنند. برای همین من معتقدم که مشکلات مربوط به تریتیوم در آمریکا وجود نخواهد داشت. "
به گفته ی این کارشناس ، مشخص نیست که مسائل مربوط به تولید تریتیوم در آمریکا چگونه است.
این کارشناس خاطر نشان کرد: " تجربه ی من از کار نشان می دهد که آمریکایی ها خیلی دوست دارند در خصوص صنعت دفاعی خود تعریف کنند اما هیچ چیزی در باره جزئیات آن نمی گویند. و برای این مسئله هم سکوت خواهند کرد برای آنکه راز دولتی است.
این کارشناس همچنین معتقد است که نیازی برای خرید تریتیوم از خارج نیست.
میخاییل ریلوف می گوید: چه کسی گفته که باید بخرند؟ باید تولید را سفارش دهند. برای همین می توانند وام های دولتی ارزانتر و یا حضور در برنامه ی دولتی و غیر را مطرح کنند. شرکا ممکن است فقط درون کشور باشند آنها ممکن است شرکت های خصوصی باشند که تجهیزات دفاعی می سازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала