گزارش و تحلیل

کمک نظامی آمریکا به کی یف

© Fotolia / Gelangelanکنگره آمریکا
کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا کمک نظامی به کی یف را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد.

کمیته تخصیص مجلس نمایندگان کنگره  آمریکا  پیشنهاد کرد بیش از دو بار مخارج  مرتبط با کمک نظامی به اکراین — از 350 میلیون دلار  در نظر گرفته شده در  طرح بودجه نظامی  که مجلس  در دسامبر سال گذشته به تصویب رساند، تا 150 میلیون دلار — کاهش یابد.

موضوع  کمک نظامی به کی یف  در لایحه قانونی شامل شده است  که  مجلس نمایندگان  هفته آینده بررسی خواهد کرد.  اعضای کنگره متذکر شدند که این پول را می توان برای  تحویل  تسلیحات خرج کرد.

در پیشنهاد  کمیته  آمده است  که پول تخصیص داده شده «باید در دسترس وزیر دفاع  و وزیر امور خارجه آمریکا  برای  ارائه کمک  جهت آموزش ، خرید  تجهیزات و تسلیحات کشنده  دفاعی، تحویل

سرویس دهی  قرار داشته باشد».  بعلاوه این توصیه « مساعدت در رشته جمع آوری اطلاعات شناسایی ارتش  و نیروی امنیت ملی اکراین را در برمی گیرد».

در عین حال  متذکر می شوند که « از این پول نمی توان برای تحویل سیستم  دفاع هوایی قابل حمل » استفاده کرد.  رویهمرفته، لایحه قانونی،  تخصیص  تقریبا 578 میلیارد دلار برای  تأمین نیازهای  دفاعی آمریکا را در نظر می گیرد که 1 میلیارد و 600 میلیون دلار  بیش از  دولت قبلی  باراک اوباما  است و 5 میلیارد و 200 میلیون دلار  بیش از  مقدار تخصیص داده شده در سال 2016 میلادی است.

هم اکنون آمریکا  به اکراین از نظر نظامی کمک می رساند  اما بطور رسمی فقط  به شکل تحویل  تجهیزات و یونیفورم نظامی.

در سال گذشته، لایحه قانونی با پیشنهاد  تحویل  تسلیحات  کشنده  به کی یف  مطرح شد  اما از حمایت کافی برخوردار نگشت.

 سرگی گونچاروف رئیس انجمن  بین المللی  جنگ دیدگان  واحد ویژه ضد ترور « آلفا» ، کارشناس در امور امنیت  معتقد است  که سطح کمک نظامی به اکراین از طرف آمریکا  پایین تر از زمان  دولت قبلی آمریکا خواهد بود.

وی در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: ما دائما شاهد جار و جنجال زیاد  و اعلامیه های رسمی در این خصوص هستیم که اکراین  یکی از رشوه خوار ترین کشورهای  جهان است. به این ترتیب همه درک می کنند که هر چه پول به آنجا سرازیر شود، بهرحال برای اجرای اهدافی که همان اعضای کنگره در نظر دارند  مصرف نخواهد شد. این پول ها به جیب  رهبران اکراین سرازیر خواهند شد.  اینکه اکراین روی کمکی مشابه زمان اوباما حساب کند، غیرواقعی است».

به عقیده کارشناس روس، کی یف بعید است در آینده بتواند در پشت « تهاجم»  دونباس و روسیه خود را پنهان کند  تا  ازواشنگتن پول بگیرد.

—  تیراندازی و آتشباری ها  در دونباس آنقدر زیاد  بودند که اکراین دیگر نمی تواند جهانیان را شگفت زده کند. اما اکراین یکبار دیگر  دست به حمله خواهد زد تا  تکه ای از خاک دیگران را غصب کند.  همه بخوبی درک می کنند  که اگر اکراین  سر عقل نیاید  و نفهمد که چه اشتباهی کرده است  احتمال آن می رود تا جمهوری های دونتسک و لوگانسک به عنوان جمهوری های مستقل برسمیت شناخته شوند که مذاکرات در این خصوص بشکل دیگری انجام خواهند شد که هنوز غیر قابل پیش بینی است».

دوم ماه مارس جون مک کین  سناتور آمریکایی  نامه ای خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا نوشت و  درخواست کرده بود تسلیحات  به اکراین تحویل داده شوند.

—  ترامپ بطور کلی خط مشی سیاسی را تغییر می دهد و حتی  مک کین به عنوان سناتور نمی تواند  جایی در  این سیاست ترامپ داشته باشد.  وضعیت آشکاری شکل گرفته است».

   به نظر کارشناس روسیه،  ترامپ  مناسبات آمریکا با اکراین را  شدیدا تغییر خواهد داد».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала