گزارش و تحلیل

تقویت مواضع در بازار جنگ افزار

© Photo / 樱井千一پهپاد چینی
پهپاد چینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پهپادهای جدید می توانند مواضع چین در بازار جنگ افزار را تقویت بخشند.

اولین پرواز موفق پهپاد نظامی چین  نسل جدید Yilong II ساخته  شرکت هواپیمایی — صنعتی  چین به نام (CAIG)، چین را  نسبت به تشدید مکمل مواضع  خود در بازار  تسلیحات  خاور میانه و آسیای مرکزی امیدوار می سازد. چین پس از آمریکا،  دومین کشور جهان است که به تولید انواع  پهپادهای  جنگی  با ارتفاع متوسط پرواز و  طول زیاد پرواز  — (medium altitude long endurance — MALE)  — می پردازد.

واسیلی کاشین  در  مصاحبه با « اسپوتنیک» به تفسیر این موضوع پرداخت.

این نوع پهپادها نقش مهمی در  تاکتیک کنونی مبارزه با تروریست ها و جنبش های شورشی بازی می کنند  و از اینرو صادرات آن ها  از اهمیت سیاسی زیادی برخوردار است.  پهپادهای آمریکایی MALE ، از نظر خصوصیات  تاکتیکی — فنی از پهپادهای چینی  خیلی بهتر هستند.  اما یکسری شرایط صادرات پهپادهای آمریکایی را محدود می سازد.

برای خرید  جنگ افزار آمریکایی، همیشه باید  یک مجموعه  مطالبات سیاسی و ایدئولوژیکی  که گاهی از حالت تحقیرآمیز برخورداند اجرا شوند.  برای سیاستمداران آمریکایی،  دخالت سیستماتیک  در امور داخلی کشورها  یکی از وجوه تمایز ایالات متحده است.  در عین حال، خرید پهپادهای آمریکایی،  وابستگی دراز مدت  به آن کشور را در پی دارد. فروشنده نه فقط  سرویس دهی این دستگاه های پرنده را  بعهده می گیرد، بلکه پرسونل هدایت آن ها را آموزش می دهد  و  کانال ارتباط ماهواره ای  را  تأمین می کند که از طریق آن  هدایت پهپاد انجام می شود. وخامت  مناسبات سیاسی  با کشور تولیدکننده می تواند باعث فسخ قرارداد  این پهپاد های گران قیمت  شود و آن ها را به آهن پاره های  بی مصرف مبدل سازد.

از اینرو، کشورهای هرچه بیشتری در خاورمیانه، آفریقا و آسیای مرکزی ترجیح می دهند  پهپاد های نظامی را از چین خریداری کنند.  حتی اگر همه آنها از  سیاست چین راضی نباشند، اما  خط مشی سیاسی چین برای آنها قابل  فهم و قابل پیش بینی  و استوار است. بعلاوه، چین  از شرایط ایدئولوژیکی  دخالت در امور کشورها  استفاده نمی کند. چین با تولید پهپادهایی که از نظر  خصوصیات  از نوع آمرکایی عقب می ماند، توانسته  با    Yilong I   و   Rainbow CH-4 در بازارهای ازبکستان، قزاقستان ، ترکمنستان، عراق  ، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، نیجریه و احتمالا الجزیره  مواضع خود را تحکیم بخشد.

با وجود این، برای  ورود به بازارهای کشورهای  بیشتر باید سطح پهپاد ها از نظر خصوصیات فنی  بهبود یابد. پهپاد Yilong II در واقع یک جهش دیگر  است و در مقایسه با پهپاد قبلی از همین نوع  بهتر است.  پهپاد می تواند 200 کیلو بیشتر  بار جنگی  و  300 لیتر بیشتر سوخت  حمل کند.  پهپاد از تجهیزات الکترونی جدید  برخوردار است. اما بهرحال از پهپاد مشابه آمریکایی — MQ-9 Reaper — عقب می ماند.

پهپاد Yilong II با وزن پرواز 4200 کیلوگرم، می تواند  480 کیلو  تسلیحات را بطور آویزان بر بدنه حمل کند  و حداکثر  ارتفاع پرواز آن  9000 متر است و طول پرواز 20 ساعت با حداکثر سرعت  370 کیلومتر در ساعت.  پهپاد آمریکایی MQ-9 با حداکثر وزن  پرواز — 4760 کیلوگرم  و وزن مفید  بار  تا 1700 کیلو  و ارتفاع پرواز 15000 متر  و طول پرواز تا 24 ساعت  از آن برتر است.علت عقب ماندگی در این رشته،  با صنعت  هواپیماسازی چین مرتبط است.  ضعف رشته موتورسازی  دلیل اصلی است. پهپادهای  چینی مجهز به  موتورهای توربوپراپ  به قدرت 500 کیلووات  هستند که احتمالا  موتور WJ-9- است که  در دهه 1980 برای هواپیماهای سبک تولید شده بود.  آمریکایی ها از موتورهای قوی تر  به قدرت 662 کیلووات استفاده می کنند.  علل دیگر می تواند  وزن  هسته الکترونی و  مواد دیگر در ساخت پهپاد باشد.

بدین ترتیب تولیدکنندگان پهپاد در چین باید  برای کاهش این فاصله  کارهای زیادی  انجام بدهند.  بهر حال از نقطه نظر امکانات  استفاده از این نوع پهپادها  این نوع تفاوت را می توان نادیده گرفت.  نکته مهم آن است  که چین می تواند  مجموعه گسترده ای از   تسلیحات هوایی ،  تجهیزات برای شناسایی  در اختیار فروشنده بگذارد و  سوالات نامربوط مطرح نسازد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала