گزارش و تحلیل

عقب نشینی ترکیه در سوریه

© AFP 2023 / Bulent KilicТанк турецкой армии у границы с Сирией
Танк турецкой армии у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گیر و دار تحویل و تحول حکومت در ایالات متحده فرصتی را برای ترکیه بوجود آورد تا به سمت اجرای طرح دیرینه خود مبنی بر اشغال بخشی از سوریه پیش برود اما در نهایت این طرح همانند طرح های قبلی نه فقط ناکام ماند بلکه منجر به پیچیده تر شدن جنگ در سوریه نیز شده.

ترک ها حد اکثر سه ماه فرصت داشتند که طرح خود را عملی کنند اما بیش از سه ماه طول کشید فقط شهر الباب را تصرف کنند و آن هم نه با اقتدار نظامی بلکه طی مذاکراتی که با داعشی ها جهت عقب نشینی از شهر الباب انجام دادند.
آنها امیدوار بودند پس از الباب به سرعت به سمت منبج و باقیمانده مناطق مد نظر خود حرکت کنند و اردوغان به صراحت از این تصمیم سخن به میان آورد اما ناکامی و تاخیر در اجرای نقشه ها منجر به آن شد که دیگر طرفهای درگیر بتوانند به ترک ها پاتک بزنند.
ایالات متحده تصمیم ندارد نیروهای خود را مستقیم وارد جنگ سوریه کند و طی چند سال اخیر سرمایه گذاری وسیعی روی کرد ها انجام داده تا به عنوان نیروی زمینی از آنها استفاده کند و می داند که بدون نیروی زمینی محال است پیشرفتی در عملیات مد نظرش انجام شود و از سوی دیگر حتی در صورت پیروزی بر علیه داعش هیچ جایگاهی در معادلات نخواهد داشت. از سوی دیگر رفتار های دم دمی و پیش بینی نشده ترک ها آمریکایی ها را به ستوه آورده و لذا ظاهرا تصمیم گرفته اند از کردها حمایت کند و در مقابل همپیمان استراتژیک خود در منطقه ، یعنی ترکیه بایستند.

ترکیه آماده همکاری با روسیه برای مبارزه با داعش در سوریه - اسپوتنیک ایران
ترکیه آماده همکاری با روسیه برای مبارزه با داعش در سوریه
آمریکایی ها برای نمایش این تصمیم و عزم خود رسما نیروهای خود را در خط مقدم میان ترک ها و کردها قرار دادند و پرچم ایالات متحده را علم کردند تا خط قرمزی برای ترک ها در سوریه ترسیم کنند.
با این اقدام آمریکایی ها نه فقط رودر روی ترکیه قرار گرفتند بلکه حتی در واقع ترک ها را تهدید کردند اگر بخواهند یک قدم دیگر بردارند با آمریکا طرف خواهند بود.
از سوی دیگر ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه و همچنین نیروهای مورد حمایت ایران بقیه خطوط را تصرف کرد و رو در روی نیروهای وابسته به ترکیه قرار گرفت.
برخی دیپلمات ها مدعی هستند که طرح ایجاد خط قرمز برای ترکیه در سوریه یک نقشه ایرانی بود و دلیل عصبانیت ترک ها از ایرانی ها در هفته های اخیر هم این بود که ایرانی ها همه نقشه های آنها در سوریه و عراق را برهم می زنند، این دیپلمات ها مدعی هستند که بر عکس ترک ها که همیشه تصمیمات خود را با سر و صدا وهیاهوی زیاد انجام می دهند ایرانی ها پشت پرده عمل می کنند و نقشه های خود را بی سر و صدا روی زمین به اجرا در می آورند و فقط نتیجه برایشان مهم است.
اگر هم به اقدامات ایران در سوریه و عراق نگاه کنیم متوجه می شویم که این دیپلمات ها بیراه هم نمی گویند.
Многофункциональный  комплекс разминирования Уран-6 Вооруженных Сил РФ во время разминирования жилых кварталов Алеппо в Сирии - اسپوتنیک ایران
ترکیه: حمایت روسیه و ایران در مسئله بحران سوریه واجب است
ایرانی ها در سوریه با روسیه همکاری می کنند تا از دولت همپیمانشان حمایت کنند و در عراق هم همه اذعان دارند که حتی اگر هم توافقی روی کاغذ وجود نداشته باشد ولی اگر همپیمانان ایران روی زمین نباشند امکان ندارد عملیات موصل و یا عملیات دیگری در عراق موفق شود و عملا ایرانی ها در عراق هم بی سر و صدا با ایالات متحده همکاری می کنند تا از دولت مورد حمایت خود حمایت کنند یا به قول برخی ایالات متحده خواسته یا نا خواسته پشتیبان همپیمانان ایران در عراق شده.
علیرغم همه تلاش های ترکیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که همپیمانان ایالات متحده به حساب می آیند اما اینان هیچکدام نتوانسته اند همانند ایران در سوریه و عراق شطرنج بازی کنند.
حتی کرد های سوریه که در حال حاضر همپیمان ایالات متحده به حساب می آیند به ایران نزدیک تر هستند تا به ایالات متحده.
شرایط در سوریه امروزه به گونه ای است که نه فقط مسیر ترک ها برای ادامه عملیاتشان در سوریه متوقف شده بلکه نیروهای همپیمانشان در یک مثلث محاصره شده اند که هر آن ممکن است به نابودی کشیده شوند.
به این دلیل ترکیه مجبور شده از برنامه های خود عقب نشینی کند و تلاش کند با ایالات متحده و روسیه به توافقاتی دست یابد تا همین امتیاز هایی را که کسب کرده بتواند بگونه ای خرج کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала