به چالش کشیدن فرمان مهاجرتی جدید ترامپ در هاوایی

© Sputnik / Stanislav Savelyevبه چالش کشیدن فرمان مهاجرتی جدید ترامپ در هاوایی
به چالش کشیدن فرمان مهاجرتی جدید ترامپ در هاوایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالت هاوایی اعلام کرد در تلاش است تا فرمان جدید مهاجرتی ترامپ را که مانع از ورود شهروندان ایران و پنج کشور دیگر می شود را به طور موقت به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش اسپوتنیک خبرگزاری ایلنا به نقل از رویترز نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه پس از کشمکش‌های حقوقی میان دولت و دادگاه‌های فدرال ایالات متحده، فرمان مهاجرتی تازه‌ای را صادر کرد که طبق آن صدرو روادید و ورود شهروندان ایران و پنج کشور دیگر، که اغلب مسلمان‌نشین هستند، موقتا برای مدت ۹۰ رو متوقف می‌شود.
فرمان تازه، عراق را در بر نمی‌گیرد و در عین‌حال استثناهایی را نیز برای صدور روادید در نظر گرفته‌است. از سوی دیگر جلوی اقامت شهروندانی که در حال حاضر روادید معتبر آمریکا دارند را نمی‌گیرد.
با این‌همه دادستان ایالت هاوایی آن را «همچنان منع ورود مسلمانان» در نسخه‌ای تازه می داند. «داگ چین» دادستان کل هاوایی، گفته است این فرمان «به بهانه امنیت ملی، همچنان مهاجران و پناهجویان را هدف گرفته است و راه را برای محدودیت‌های بیشتری باز گذاشته‌است.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها ادعا کرده است که هدف از صدور فرمان مهاجرتی، حفاظت از امنیت آمریکا و مردم آن کشور است و هدف از دستور او مسلمانان نیستند؛ زیرا ورود شهروندان ده‌ها کشور مسلمان‌نشین دیگر منع نشده‌است.
وزارت دادگستری آمریکا نیز گفته است «مطمئن هستیم اقدام رئیس‌جمهوری قانونی‌ و برای حفظ امنیت ملی و کشور ما است.»
روز گذشته شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز به دفاع از فرمان جدید ترامپ اقدام کردند. با این همه سناتور جمهوری‌خواه «لامار الکساندر» گفته اجرای آن باید فقط تا زمانی طول بکشد که روند بررسی پیشنه‌ها و اصلاحات لازم در صدور روادید به پایان برسد.
اما شماری از نمایندگان ارشد حزب دمکرات که در کنگره در اقلیت است، به انتقاد از فرمان تازه پرداخته‌اند. برای نمونه «نانسی پلوسی» رهبر این حزب در مجلس نمایندگان گفته است «شکل تازه‌ای که دولت ترامپ به فرمان مهاجرتی داده، در وجه غیراخلاقی و غیرقانونی آن، در هدف خطرناکش یعنی جلوگیری از ورود مسلمان و پناهجویان، هیچ تغییری نداده است.»
فرمان اولیه ترامپ در اوایل بهمن ماه و در مراسم نسبتا بزرگی رونمایی شد. در میانه بهمن ماه دادگاه فدرال در واشینگتن آن را معلق کرد و اجرای آن نیز تا صدور فرمان جدید متوقف شد. فرمان تازه با حضور وزیر امنیت داخلی، وزیر خارجه و دادستان کل آمریکا رونمایی شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала