گزارش و تحلیل

نظر کارشناس: بشار اسد، دیگر هدف ایالات متحده در سوریه نیست

© AFP 2023 / Delil Souleimanآمریکایی ها، رقه سوریه را به داعش واگذار کردند
آمریکایی ها، رقه سوریه را به داعش واگذار کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه Washington Post با استناد به منابع ای مطلع با برنامه ریزی عملیات نظامی می نویسد که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، موضوع تقویت نقش نظامیان آمریکا در جهت آزادسازی شهر رقّه سوری از داعش مورد بررسی قرار داده است.

نشریه مذکور می نویسد:"مشارکت کثیری نظامیان آمریکایی از جمله نیروی ویژه، بالگردها و توپخانه و همچنین تدارک و تأمین نیروهای اصلی کردی و یگانهای عربی منطقه با سلاح پیشنهاد می شود".
طبق داده های روزنامه، پنتاگن امکان برطرف کردن محدودیتهای پرسنل نظامیان آمریکایی در سوریه را که در حال حاضر حدودا 500 هوابرد و چترباز است مورد بحث می گیرد. هم زمان قید می شود که آمریکایان در عملیات زمینی شرکت نخواهند کرد اما عملی ساختن پیشنهاد مذکور، مشاورین و نظامیان آمریکایی را در جریان اوضاع جبهه قرار خواهد داد.
رقه، باصطلاح پایتخت داعش در شمال سوریه و 160 کیلومتری شرق شهر حلب، در کنار رودخانه فرات واقع است و در سال 2013 توسط داعش تصرف شده بود. نیروهای دولتی چندین بار دست به پس گرفتن شهر از جمله توسط جنگنده های هوایی زده بودند ولی تلاش های آنها عقیم مانده است. در سال 2014 ارتش سوریه، کنترل استان رقه را از دست داد.
آلکسی موراویوف،رئیس بخش خاورمیانه ای مرکز شرق شناسی دانشکده عالی اقتصاد متقاعد است که ائتلاف غربی در صدد تجدید نظر اهداف و وظایف در خاور میانه از جمله در سوریه می باشد. ریشه سخن را به کارشناس مزبور می دهیم که در این مورد چنین تفسیر می نماید:


"اگر مناقشه سوری را از مبدأ مرور کنیم، می بینیم که هدف مداخله ائتلاف در سوریه تروریستها نه، بلکه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بود که گویا حقوق بشر را زیر پا گذاشته است. ولی با مرور زمان معلوم می شود که اهداف مورد تعریف با واقعیت همخوانی ندارد و به نظر می رسد که امروز برداشت کاخ سفید، عوض کردن جهت اهداف است یعنی چنانچه خود دونالد ترامپ مکرر گقته است، نابود کردن داعش. طبیعی است که برای انجام این کار باید تجدید نظر کلی در بُعد نظامی صورت بگیرد. پس آنچنان که من می فهمم، چنین تجدید نظر، به شکل عملی تبدیل می شود".


عدّه ای از کارشناسان بر این عقیده اند که تقویت احتمالی حضور نظامی آمریکا در سوریه به حسادت و تلاشهای ایالات متحده آمریکا در جهت همتراز کردن موفقیت های روسیه مرتبط است. ولی مفسر مزبور تا حدی با این فرض موافق است و در ادامه تحلیل خود می گوید:


"بدون شک روسیه در حل و فصل بحران سوریه و عملی ساختن روند مذاکرات آستانه نسبت به غرب پیش است. ائتلاف غربی غیر از پیشروی در موصل، موفقیت ندارد. موصل عملا آزاد شده است و تروریست ها در راس ابو بکر البغدادی به شکست خود اعتراف نموده موصل را ترک می نمایند. به این خاطر چنین فرض تا حدی مورد قبول است".


به نظر مفسر مزبور، ایالات متحده آمریکا کاملا می توانند با روسیه در امور سوریه همکاری نمایند. ولی مطرح و پیاده کردن موضوع بیشتر به رهبر آمریکایی ارتباط می گیرد. مفسر رادیو Sputnik در پایان موصاحبه به چنین نتیجه می رسد: صدا
"همه چیز به آن بستگی دارد که تا چه حد دونالد ترامپ خواهد توانست در میدان سیاست خارجی آزاد باشد و تا چه حد تقابل حزب دمکرات و رسانه ها بطور موثر خواهد بود. به نظرم دونالد ترامپ برای همکاری با روسیه حد اقل در خاور میانه آماده است. به ویژه آن که تمام اشکال همکاری بین جان کرّی، وزیر اسبق آمریکا و سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه سیاسی روسیه در گذشته نه چندان دور مورد بحث و قول قرار گرقته بود. فقط باید این موافقت ها را توسعه داد و تطبیق نمود. ولی باز هم تکرار می کنم که آینده چنین اتحاد مستلزم آزاد بودن گامهای خارجی کاخ سفید است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала