گزارش و تحلیل

رونق جمعیتی

© Sputnik / Alexander Poliakovتاجیک ها
تاجیک ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فایده و ضرر افزایش جمعیت تاجیکستان چه خواهد بود.

در تاجیکستان  اعلام کردند که  در 13 سال آینده  جمعیت کشور  تا 25  درصد افزایش خواهد یافت.  عالم فصح الدینوف خبرنگار  ویژه « اسپوتنیک»  از دوشنبه در این خصوص گزارش می دهد.

 تا سال 2030 میلادی،  جمعیت  تاجیکستان  حدودا 25 درصد  افزایش خواهد یافت و به 11 میلیون و 500 هزار نفر خواهد رسید.  طراحان  استراتژی ملی  توسعه کشور این پیش بینی  را مطرح کردند.  بر طبق ارزیابی  کارشناسان اقتصادی، حدود 60 درصد  ساکنان از افراد مستعد بکار تشکیل خواهند شد.  کارشناسان معتقدند که  شاخص های  جمعیتی می تواند  باعث افزایش سطح رشد اقتصادی شود. البته اگر بتوان  تحصیلات  خوب  و تخصص حرفه ای  و شغل و حرفه مطلوب برای آنها تأمین کرد.

رستم باباجانوف  کارمند ارشد  موسسه  اقتصاد و جمعیتی آکادمی علوم  تاجیکستان در این خصوص گفت: کمبود افراد- مسأله اصلی است.  در  بسیاری از  کشورهای مابعد شوروی  به غیر از  کشورهای آسیای مرکزی، این مسأله وجود دارد.  هرگونه افزایش جمعیتی  یک مسأله خوب است.  اما باید تمام شرایط برای  زندگی  شایسته فراهم شود.  اما اصطلاح دیگری نیز وجود دارد  — دسترسی به  منابع.  منظور  قابل دسترسی بودن  منابع اقتصادی  و  آموزشی است.  این ها آن منابعی هستند  که به  افراد کمک می کنند  به حمایت  دولت امیدوار نباشند  و خودشان  در چارچوب قانونی  به حل و فصل مسائل خود بپردازند».

از زمان فروپاشی  اتحاد شوروی ، جمعیت  تاجیکستان  تقریبا 30 درصد افزایش یافته است.  جالب آن است  که رونق  جمعیتی  در زمان بحران  اقتصادی  رخ داد.  از سال  2008 میلادی  تا کنون ،  رشد  ساکنان   بیش از 16  درصد بود.  هم اکنون جمعیت تاجیکستان  به مرز 9 میلیون نفر رسیده است. مطابق با اطلاعات آژانس خبری Countrymeters، هر روز در این جمهوری  حدود 700 نوزاد متولد می شود.  این سوال مطرح می شود  که تاجیکستان چطور می تواند  جای کار برای  ساکنان خود تأمین کند. هم اکنون  مقامات دولتی باید  هر سال 100 هزار جای کار ایجاد کنند.

عزیز رحمانوف رئیس مرکز منطقه ای  دوشنبه در این خصوص گفت:  باید هر سال برای  100 هزار نفر جای کار تأمین کرد.  طی 10 سال، باید 1 میلیون جای کار برای ساکنان کشور تأمین شود. از اینرو باید رشته صنعتی  و سرمایه گذاری پیشرفت  کند و کارخانه های مشترک  با کشورهای دیگر و روسیه  شریک استراتژیکی  تاجیکستان ایجاد شود».

مسأله دیگر، تأمین آب و خاک برای  ساکنان تاجیکستان است.  مساحت تاجیکستان حدود 143 هزار کیلومتر مربع است. اما دره های  مناسب برای کشاورزی فقط 7 درصد این مساحت را تشکیل می دهند.  با توجه به  افزایش شدید جمعیت کشور باید به اشکال جدید   استفاده از منابع حیاتی گذار شود.

رحمان اولماسوف، پروفسور  دانشگاه  اسلاوی روسیه — تاجیکستان در این خصوص گفت: ما باید بطور عاقلانه تری از زمین موجود استفاده کنیم  و  به اشکال جدید خانه سازی گذار کنیم. توجه کنید، چینی ها به کشور ما می آیند و از یک زمین زراعی کوچک سه بار محصول برداشت می کنند. اما ما بزور یک بار محصول برداشت می کنیم.  ما سال ها از یک هکتار زمین  فقط 25-20 خروار پنبه برداشت می کردیم.  این به معنای آن است که به شکل کاراتر می توان از خاک و آب استفاده کرد».

 به گفته کارشناسان دوشنبه،  هم اکنون شاخص های  افزایش جمعیت بیش از آهنگ  ایجاد جای کار برای آنهاست.  یک میلیون  تاجیک مجبور هستند  برای تأمین معاش خانواده خود  به عنوان  مهاجر کاری به خارج از کشور بروند.  در آینده نزدیک، بعید است تاجیکستان از صادرات نیروی کار خودداری ورزد. احتمال آن می رود که  مهاجرت  نیروی کار  سازمان یافته تر بشود  اما  قطع نخواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала