گزارش و تحلیل

کم خوابی و چاقی

© Fotolia / Katsiaryna Pakhomaکم خوابی و افزایش اشتها
کم خوابی و افزایش اشتها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتباط کم خوابی و چاقی مشخص شد.

 به گزارش  « اسپوتنیک» به نقل از « آساهی شیمبون» دانشمندان ژاپنی ارتباط بین  کم خوابی و  ریسک اضافه وزن را مشخص کردند. تحقیقاتی  که توسط  متخصصان  دانشگاه  « واسِدا»  و شرکت « Kao Corporation» انجام شد، نشان داد افرادی که کم می خوابند  مقدار هورمون  تنظیم کننده اشتها در بدن آنها کاهش می یابد.  اما مقدار انرژی مصرفی به همان اندازه باقی می ماند که باعث افزایش اشتها و ریسک ابتلا به چاقی می شود.

محققان  9 جوان سالم در سن 23 سال را در یک محل ویژه  قرار دادند  که در آنجا سرعت  متابولیسم آنها اندازه گیری شد.  سه روز شرکت کنندگان این آزمایش  هر کدام 7 ساعت خوابیدن و سه روز بعد خواب آنها به سه ساعت و نیم کاهش یافت.

مشخص شد که طی سه روز بعدی که ساعت خواب آنها به سه ساعت و نیم کاهش یافت،  هورمون تنظیم کننده اشتها به میزان 10 درصد  در مقایسه با مقداری  که در زمان رژیم عادی خواب (7 ساعت) بود کاهش یافته است.  پس از آنکه شرکت کنندگان به رژیم خواب (7 ساعت) برگشتند،  هورمون به سطح نرمال رسید.

 محققان بعلاوه  اندازه گیری  سرعت سوخت و ساز در بدن، از شرکت کنندگان آزمایش سوال کردند تا چه حد احساس گرسنگی می کنند. با وجود آنکه  در  دو مرحله آزمایش، آنها مقدار کافی غذا  دریافت کردند، اما  در مرحله دوم، آنها بیشتر احساس گرسنگی کردند.  به گفته محققان، احساس گرسنگی  قبل از خواب شدید می شود.

دانشمندان قصد دارند  به آزمایشات خود در این جهت ادامه بدهند. پروفسور سونائو اوتیدا از دانشگاه « واسِدا» گفت: «  در آینده قصد داریم دقیق تر  ارتباط بین  غذا و مقدار خواب و  فعالیت بدنی را  بررسی کنیم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала