بررسی تحلیلی کارشناسان آذربایجان در خصوص سفر علی اف به تهران

© AP Photo / Sergei GritsПрезидент Азербайджана Ильхам Алиев с женой Мехрибан на избирательном участке в Баку
Президент Азербайджана Ильхам Алиев с женой Мехрибан на избирательном участке в Баку - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی از کارشناسان و صاحب نظران جمهوری آذربایجان در مصاحبه با رسانه های مختلف این کشور اهمیت سیاسی اقتصادی و فرهنگی سفر رسمی الهام علی اف به جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار دادند .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- «توفیق ذوالفقار اف» وزیر امور خارجه پیشین جمهوری آذربایجان، سفر الهام علی اف به ایران را بموقع توصیف کرد و گفت: ایران نسبت به گذشته حضور فعالتری در منطقه قفقاز جنوبی دارد و گسترش روابط و همکاری به نفع هر دو کشور است.

وی مسایل مورد مذاکره در سفر رسمی الهام علی اف را به نفع جمهوری آذربایجان خواند و گفت، موضع باکو مشخص است و ما علادقمند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

ذوالفقاراف تصریح کرد، ایران کشوری نزدیک به جمهوری آذربایجان است و منافع ملی کشورمان نیز ایجاب می کند تا روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران را توسعه دهیم.

وزیر امور خارجه سابق جمهوری آذربایجان همکاری های سه جانبه این کشور ، ایران و روسیه را نیز مفید دانست و گفت: این همکاری اهمیت خاص برای آینده منطقه دارد.

'بختیار صادق اف' نماینده مجلس ملی از حزب حاکم 'آذربایجان نوین ' و سردبیر روزنامه رسمی ' آذربایجان ' با اشاره به گسترش بیش از پیش همکاری های آذربایجان و ایران در حوزه ها مختلف گفت ، کشور ما همواره برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است.

وی افزود: باید همواره برای حفظ و توسعه روابط با ایران تلاش کنیم و از هر گونه کمپینی علیه این کشور جلوگیری کنیم. صادق اف با اشاره به این که ایران از امکانات وسیعی برخوردار است ، گفت ، انتظار داریم تا این امکانات در حل مناقشه قره باغ نیز به کار گرفته شود.

این نماینده مجلس ملی آذربایجان با تاکید بر این که در این خصوص بدبین نمی باشد ، تصریح کرد ، در طول ادامه مناقشه قره باغ شاهد وعده های زیادی شدیم ولی هیچ گامی عملی برداشته نشده است و در این مساله برای ما مهم بر داشتن گامهای مشخص می باشد.

' وقار بایرام اف' کارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان نیز گفت، توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و بخصوص اجرای طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال — جنوب مطابق با منافع اقتصادی هر دو کشور است.

به گفته بایرام اف سفر رسمی الهام علی اف به ایران بار دیگر ضرورت توسعه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور را در دستور کار قرار داد.

وی حجم گردش تجاری دو کشور را مطابق با ظرفیت های موجود ندانست و گفت در حال حاضر وظیفه عمده دو کشور در عرصه اقتصادی با استفاده از این ظرفیت ها و افزایش قابل توجه حجم گردش تجاری فیمابین است.

بایرام اف همکاری دو کشور در زمینه های خودروسازی ، داروسازی و تولید محصولات غذایی را مورد اشاره قرار داد و گفت ، ایران می تواند در حوزه های غیر نفتی اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کند و همچنین در طرح های انرژی آذربایجان بطور فعال مشارکت کند.

وی افزود: در حال حاضر برای تبدیل ایران که در سالهای طولانی از تحریمهای غرب رنج برده است به یکی از شرکای عمده جمهوری آذربایجان امکانات زیادی وجود دارد.

' آقشین علی اف' کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان ، سفر الهام علی اف به ایران را از نظر سیاسی بسیار مهم دانست.

وی افزود: ایران و آذربایجان از مشترکات زیادی برخورد ار هستند و سفر های متقابل روسای جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط فیمابین اهمیت زیادی دارد.

علی اف سفر های رسمی قبلی الهام علی اف به ایران را نیز موثر خواند و گفت ، نتیجه این سفر ها است که در حال حاضر شاهد روابط بسیار خوب میان دو کشور هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که هردو کشور در آینده نزدیک شاهد نتایج مهم ناشی از این سفر رسمی اخیر رییس جمهوری آذربایجان به ایران شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала