شهرت بانوی بلوچی دارای مهر اصالت یونسکو در فضای مجازی (عکس)

© Photo / Soheil Ghanbarzadehبازار محلی
بازار محلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک بانوی ایرانی که گفته می شود موفق به کسب 130 گواهی داخلی و مهر اصالت یونسکو شده است، تبدیل به چهره ای جنجالی در شبکه های مجازی شده است.

به گزارش اسپوتنیک، بانوی هنرمند بلوچ "زرخاتون عظیمی" اهل روستای گنز بخش ایرندگان از توابع خاش می باشد و سوزن دوزی حرفه اوست. او بوسیله نخ و سوزن طرح های هنرمندانه ای بر روی پارچه می آفریند که به آن سوزن دوزی یا بلوچ دوزی گفته می شود.
این بانوی هنرمند به علت موقعیت خاص منطقه از ابتدای کودکی شروع به سوزن دوزی کرده است و اکنون دارای 130 گواهی داخلی است. "زرخاتون" کار خود را از سالهای قبل انقلاب با تهیه پارچه و نخ و عرضه این لوازم به دختران و زنان روستا آغاز کرده است.
وی با شرکت در نمایشگاه های داخلی و حضور در نمایشگاهی که در کشور پاکستان برگزار شد لوح های تقدیر متعددی دریافت کرد. هم اکنون نمونه آثار او به عنوان هنرمند درجه یک ثبت ملی شده است و مهر اصالت از سازمان یونسکو دریافت کرده است.
این بانو در شبکه های اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته است و هنر وی تحسین شده است. در شبکه اجتماعی اینستاگرام کاربری عکس او را بعنوان هنرمند نمونه منتشر کرده است.

کاربران بسیاری در شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام به تحسین این بانو پرداختند.
یکی از کاربران معتقد است که "هنر نه به چهره و مکان و نه به سواد است بلکه هنر در دل هنرمند تبلور می کند"
کاربر دیگری با پیشنهاد سفر به منطقه چابهار و ایرانشهر و استان های جنوبی ایران عنوان می کند که " بانو های بلوچ بسیار زحمت کش هستند و هنر سوزن دوزی بسیار زیباست. پیشنهاد میکنم به ایرانشهر و چابهار سفر کنید."
کاربر دیگری نظرش را اینگونه می نویسد که " این گونه هنرهای سنتی دیگر کمتر نسل به نسل منتقل می شود. با ایجاد فیلمی مستند می توان در حفظ این هنرهای سنتی ملی بیشتر کوشید."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала