علت مرگ پلنگ خلخال چیست؟

© Sputnik / Vitaliy AnkovДальневосточный леопард из Чехии в вольере Приморского Сафари-парка
Дальневосточный леопард из Чехии в вольере Приморского Сафари-парка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته، رسانه‌های محلی، با انتشار تصاویری، خبر از کشف لاشه یک پلنگ در منطقه برندق شهرستان خلخال توسط اهالی روستاییان دادند اما مسئولان محیط زیست با بیان اینکه لاشه را کشف نکرده‌اند، تصاویر منتشر شده را مورد تایید نمی‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم- روز گذشته، رسانه‌های محلی، با انتشار تصاویری، خبر از کشف لاشه یک پلنگ در منطقه برندق شهرستان خلخال توسط روستاییان دادند اما تاکنون جزئیاتی از علت مرگ این گربه‌سان ارزشمند و در خطر انقراض منتشر نشده است. با این حال، تصاویر لاشه پلنگ خلخال، که ساعاتی پس از مرگ ناگهانی پلنگ پاسند، آخرین قربانی تله سیمی در شمال ایران، در فضای مجازی منتشر شد، انتقادات گسترده دوستداران محیط زیست را نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از حیات وحش و به ویژه گونه در خطر انقراضی چون پلنگ به همراه داشت؛ گربه‌سانی که پرونده تلفاتش در سال جاری، خیال بسته شدن ندارد!

هرچند حاتم فرضی‌زاده، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از انتشار این خبر و تصاویر مربوط به آن اظهار بی‌اطلاعی کرد اما ساعاتی بعد روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، به نقل از محمد فرهودی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال نوشت: "در پی انتشار تصاویر و گزارش­ در سایت های خبری، مربوط به کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه برندق شهرستان خلخال، ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شده اند اما با توجه به گشت و کنترل انجام شده در منطقه، تاکنون لاشه این پلنگ کشف نشده است. به دلیل نامشخص بودن زمان و مکان دقیق تصاویر منتشر شده و مستند نبودن تصاویر، امکان اعلام نظر فوری در مورد مکان تصاویر مقدور نبوده و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی تا زمان بررسی نهایی موضوع، مورد تایید این اداره نیست. لذا از اصحاب رسانه درخواست می شود قبل از انتشار اخبار نسبت به  موثق بودن منبع خبر اطمینان حاصل کنند."

این در حالی است که تصاویر لاشه این پلنگ، روز گذشته برای اولین بار منتشر شده و در نتیجه، حکایت از مرگ یک پلنگ ایرانی دارد که پیش از این اطلاعاتی درباره آن  منتشر نشده‌ است. بنابراین صرف باقی نبودن لاشه در زمان مراجعه ماموران یگان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند توجیهی برای موثق نبودن خبر مذکور به شمار رود؛ خصوصا که طی ماه‌های گذشته، رسانه‌ها، کاربران فضای مجازی و بومیان، نقشی موثر در اطلاع‌رسانی موارد مشابه ایفا کرده و چه بسا با گزارش موارد متعددی از مشاهده حیوانات آسیب‌دیده، کشف لاشه‌های حیات وحش و تخلفات شکار و صید و قاچاق حیات وحش، مشارکتی ارزشمند در حفاظت از محیط زیست به نمایش گذاشته‌اند، مشارکتی که قاعدتا باید مورد استقبال مسئولان محیط زیست واقع شود.

کشف لاشه پلنگ در حالی از سوی مسئولان استانی تکذیب شده بود که شامگاه گذشته مدیرکل محیط‌زیست اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این موضوع را تأیید و اعلام‌نظر درباره جزئیات از جمله علت مرگ این پلنگ را به آینده موکول کرد.

به نظر می‌رسد بهتر بود مسئولان محیط‌زیست به جای تکذیب‌های عجولانه و متهم‌کردن رسانه‌ها، مقداری تأمل می‌کردند تا موضع‌گیری و اعلام‌نظر دقیق‌تری درباره این موضوع داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اواخر مهر ماه سال جاری، در موردی مشابه، دامداران منطقه، با انتشار تصویری، خبر از کشف لاشه یک یوزپلنگ آسیایی در منطقه میامی استان سمنان دادند. با این حال، لاشه‌ این یوزپلنگ آسیایی که طبق گفته مسئولان محیط زیست با هیچ‌یک از یوزپلنگ‌های تصویربرداری شده در گذشته مطابقت ندارد هرگز کشف نشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала