اجرای معاهده مینسک 2 به استعفای پاروشنکو می انجامد

© Fotolia / OksmitФлаг Украины на площади Независимости в Киеве
Флаг Украины на площади Независимости в Киеве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به اعتقاد کارشناسان، مقامات اوکراین سعی دارند معاهده مینسک را چال کنند.

آنها این مساله را با حصر دانباس و عدم تمایل کی یف به مقاومت در مقابل رادیکال های این منطقه ربط می دهند. رییس جمهور پتر پاروشنکو در دیدار با وزرای امور خارجه بریتانیا و لهستان تاکید کرد که کی یف خواستار گسترش تحریم ها برای کسانی است که شرکت های اوکراینی در دانباس را غارت کردند.

علاوه بر این او روحیات ملی گرایانه در دانباس را نشانه روشن تجاوز و رفتارهای اشغالگرانه روسیه نامید. به گفته وی، روسیه سهام دولتی و خصوصی اوکراین را ضبط کرده است.

به اعتقاد اوکراین روسیه باید به خاطر تمام این تخلفات مجازات شود. اوکراین خواهان این است که تحریم ها را نسبت دزدهای شرکت های اوکراینی بیشتر کنند. سویتوسلاو تسیگولکو دبیر مطبوعاتی رییس جمهور اوکراین در صفحه فیس بوک خود می نویسد: «در زمان دیدار وزرای امور خارجه بریتانیا، لهستان و اوکراین این مسایل به طور کامل مطرح شده است».

پیشتر الکساندر زاخارچنکو رییس جمهوری خوخوانده دانتسک خبر داده بود که به خاطر محاصره و ممانعت از رفت و آمد، تقریبا 40 شرکت اوکراینی امکان فعالیت ندارند. از روز اول مارس مقامات لوگانسک تصمیم گرفتند که از خارج این فرایند را مدیریت کنند.

الکساندر دودچاک سیاست پرداز روس در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک تاکید کرد که محاصره دانباس پروسه اختلاط جمهوری خودخوانده و کی یف را تسریع می کند. وی در ادامه توضیح می دهد: «در واقع پاروشنکو همچنان حاضر به انجام معاهده مینسک نیست. اما محاصره دانباس پروسه اختلاط جمهوری های خودخوانده و کی یف را تسریع کرده، در حکم کاتالیزاتور برای بسیاری از پروسه هایی خواهد بود که در اوکراین رخ می دهند».

به اعتقاد وی، کی یف با بی تفاوتی خود در مقابله با افرادی که منطقه را محاصره کرده اند، فقط از شعار استفاده می کند، اگرچه مشخص است که تمایل به برداشته شدن این حصر دارد.

سیاست پرداز روس همچنین می گوید: «البته، ادامه حصر به نفع برخی تمامی می شود، زیرا نقل و انتقال ذغال از دانباس به کی یف در اوکراین با محدودیت هایی روبرو می شود و در نهایت مبالغ کنارگذاشته شده برای خرید آن به منابع دیگر برای دریافت سوخت نیروگاه می رود. اما در حال حاضر تمامی رویدادهای اوکراین اعم از کنار زدن رقبای سیاسی، رفتارهای خشونت آمیز و غیره با شعارهای وطن پرستی انجام می گیرند و تمام این مسایل به نفع اوکراین تمام می شوند. اتفاقات سه سال اخیر در اوکراین با همین شعارها توجیه شده اند».

به گفته این کارشناس روس، امیدبستن به اینکه معاهده مینسک نقطه مثبتی را به ما نشان دهد، فعلا زود است.

وی در ادامه می گوید: «در انتظار نشستن برای اینکه اوکراین معاهده مینسک را به اجرا درآورد، بیهوده است، زیرا اجرای این معاهده در نهایت منجر به استعفای پاروشنکو می شود. او دایما اجرای معاهده را به تعویق می اندازد. اما این شرایط هم تا ابد ادامه نخواهد داشت. قطعا، با فشارهای داخلی می توان پروسه را به جریان انداخت و سال 2017 تغییرات جدی در اوکراین رخ خواهند داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала