سفیر سابق ترکیه در امریکا: امریکا با کردها و ترکیه است

© Photo / Peretz PartenskyВид на Анкару
Вид на Анкару - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امریکا از تعامل و همکاری با نیروهای کرد و گروه های خودجوش در عملیات رقه و به طور کل در بحث سوریه دست نخواهد کشید.

فاروق لوق اقلو سفیر سابق ترکیه در واشنگتن ضمن گفتگوی اختصاصی با خبرنگاراسپوتنیک به تفسیر سخنان رییس جمهور اردوغان در خصوص دستاوردهای توافقات با روسیه و ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا پرداخته و توضیح داد که ممکن است ترکیه در عملیات آزاد سازی رقه شرکت کند. به اعتقاد لوق اقلو ترکیه دلایل کافی برای اعزام نیروهای نظامی کشور جهت حضور در این عملیات ندارد.

وی ضمن صحبت از مواضع امریکا در خصوص مناسباتش با ترکیه و کردها خاطر نشان کرد: «امریکا از تعامل و همکاری با نیروهای کرد و گروه های خودجوش در عملیات رقه و به طور کل در بحث سوریه دست نخواهد کشید. در عین حال امریکا به همکاری با ترکیه در چارچوب مبارزه با داعش در سوریه نیز نیاز دارد. به همین خاطر حاضر نیست دست از حمایت کردها بردارد و از طرف دیگر نسبت به مواضع آنکارا هم انعطاف نشان می دهد».

لوق اقلو همچنین از مواضع رهبر ترکیه در قبال درگیری های سوریه انتقاد کرده و به عدم درک صحیح آنکارا از ظرایف اتفاقات امروز در سوریه و تهدیدهایی بعدی برای نیروهای نظامی ترکیه اشاره کرده و گفت: «من فکر می کنم که نیروهای ائتلافی در رابطه با حوادث جاری در جبهه های سوریه دچار مشکل شده اند. در صورت ادامه عملیات «سپر فرات» ترکیه  و مشارکت نیروهای نظامی ترکیه در عملیات آزادسازی رقه، ما دست کم با دو نوع تهدید روبرو می شویم. تهدید اول خطر درگیری مستقیم با نیروهای ترک و نیروهای خودجوش است و خطر دوم به احتمال درگیری با نیروهای دولتی سوریه مربوط می شود. با احتساب این دو عامل، به نظر من ترکیه باید هرچه سریعتر عملیات «سپر فرات» را به پایان برساند. در جریان عملیات جرابلوس نیروهای ترکیه موفق شدند نیروهای داعش را از مرزها عقب برانند و جلوی تشکیل کریدورهای کردها را بگیرند. ترکیه باید همان زمان این عملیات را تمام می کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала