عربستان نگران قانون جاستا

© AP Photo / Saudi Press Agencyعربستان نگران قانون جاستا
عربستان نگران قانون جاستا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک عضو پارلمان عراق در واکنش به تحرکات اخیر سعودی ها و تلاش برای عادی سازی روابط با بغداد گفت، عربستان سعودی قانون 'جاستا' را که به دنبال محکومیت اتباع سعودی شرکت کننده در حملات تروریستی در آمریکاست، آغازی برای تغییرات بزرگ در منطقه خاورمیانه می داند، موضوعی که مایه نگرانی این کشور است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رزاق الحیدری عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق روز شنبه گفت؛ یکی از عواملی که باعث شده است سعودی ها به دنبال برقراری روابط جدید در منطقه از جمله با عراق، ایران و دیگر کشورها باشند ناشی از مواضع اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه کشورهای اسلامی است و ریاض از قانون جاستا نگران است و آن را آغازی برای تغییرات بزرگ در منطقه می داند که عربستان از آن مستثنا نیست.
وی ادامه داد که عربستان در شرایط حاضر شهامت شروع بحث روابط با جمهوری اسلامی ایران را ندارد، اما خوب می داند که تنها دروازه روابط با تهران، عراق است، بویژه این که بسیاری از دولتمردان عراق دارای روابط بسیار نزدیک با ایران هستند.
این نماینده سازمان بدر در پارلمان افزود، در کنفرانس اتحادیه پارلمان های کشورهای آسیایی در کامبوج در نوامبر 2016 با هیات سعودی دیدار داشته و به وضوح نگرانی سعودی ها را از قانون آمریکایی جاستا حس کرده است.
رزاق الحیدری گفت که دولت عراق باید این شرایط جدید را به نفع خود مورد بهره برداری قرار دهد زیرا در روابط بین المللی، اصل بر حفظ منافع است و عراق می تواند از این مناسبات مثبت خود با عربستان در راستای منافع مردم عراق استفاده کند.
وی اضافه کرد که شخصا نسبت به این خط مشی عربستان در قبال عراق خوشبین است و همین که سعودی ها اعلام کرده اند حاضرند صفحه جدیدی در روابط سیاسی و اقتصادی، گذرگاه ها و خطوط هوایی و شرکت ها بازکنند، همه این امور بطور مثبتی بر نبرد موصل منعکس خواهد شد.
الحیدری تاکید کرد که این موضع مثبت سعودی ها وکشورهای عربی حوزه خلیج فارس بی شک بر آرامش اوضاع اثر گذار خواهد بود و به دولت عراق در برقراری ثبات کمک می کند.
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به دنبال ماه ها تنش در روابط با بغداد بر سر تندروی های سفیر سابق این کشور ثامر السبهان، هفته گذشته با لحن دوستانه تری نسبت به قبل وارد بغداد شد و با مقام های عراقی دیدار کرد که این تحرک سعودی ها از سوی ناظران منطقه ای معنا دار تعبیر شد.
بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند، چراغ سبزهای دونالد ترامپ به سعودی ها صرفا سیاستی در چارچوب پروسه غارت و مکیدن سرمایه های این کشور است و سرانجام قانون جاستا گریبان حاکمان این کشور را خواهد گرفت.
از همین رو ، این کارشناسان امیدوارند که سعودی ها هرچه زودتر در سیاست های منطقه ای خود تجدید نظر کنند تا بتواند در فضای آرامش منطقه ای، مرحله فشارهای قدرت های غربی را پشت سر بگذارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала