واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به سرقت ورزش ملی زورخانه ای ایران (عکس)

© Flickr / qivЗурхане
Зурхане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، چندی پیش جمهوری آذربایجان در سایت رسمی بازی های کشورهای اسلامی، ورزش ملی زورخانه ا ی که منتصب به ایران است را منتصب به کشور خود خواند.

بازی‌های کشورهای اسلامی از 12 تا 22 ماه می سال 2017 میلادی در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود. در سایت رسمی این مسابقات به جزئیاتی درباره رشته‌های حاضر در این رقابت‌ها اشاره شده است که یکی از این رقابت ها ورزش زورخانه‌ای است.
در سایت رسمی بازی‌ها آمده بود که که این رشته از کشور آذربایجان شروع شده است. در این سایت اینگونه عنوان شده بود که "طبق واقعیت‌های تاریخی منبع ورزش ملی آذربایجان، ورزش زورخانه‌ای است که اساس آن به 700 سال قبل برمی‌گردد که توسط پوریای ولی چارچوب مشخصی گرفت."
این حرکت سیل عظیم ناراحتی کاربران شبکه های اجتماعی مختلف را به همراه داشت.
برخی کاربران با دیدگاه بسیار تند این موضوع را منتشر کرده اند و نوشته اند:" کشورک جعلی #باکو ورزش زورخانه ای را هم‌مصادره کرد، جالبه در توضیحات مسابقات به هقفتصد سال پیش استناد میکند پوریای ولی‌را نیزمصادره میکند "

 

ورزش زورخانه ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی که قدمتی نزدیک به 3000 سال در ایران دارد، به مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی ‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنها گفته می شود که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته ‌است. جایی که در آن به ورزش باستانی می ‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.

گفته می شود پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه ‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.

 

کاربران بسیاری در شبکه های اجتماعی به انتشار این موضوع پرداخته اند.

 

بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی مقصر این اتفاق را  رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای می دانند و معتقدند که او به این علت که  درگیر انتخابات و رفتن در فهرست شورای شهر بوده است و سودای شهرداری تهران را در سر می پروراند نتوانسته است به این اشتباه فاحش که جفای تاریخی علیه فرهنگ و آیین پهلوانی ایران می باشد واکنش نشان دهد.

سرانجام پس از رسانه ‌ای شدن این ماجرا توسط خبرگزاری فارس و مکاتبات فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی با ستاد تشکیلاتی بازی‌ها و فدراسیون زورخانه‌ای کشور آذربایجان و ارسال نامه‌ای مشتمل بر 4 بند مبنی بر این که خاستگاه این رشته ایران بوده و به 3000 هزار سال قبل باز می‌گردد، سایت رسمی بازی‌های کشورهای اسلامی این خبر را اصلاح کرد و این ورزش به ایران بازگشت.

اکثر کاربران ایرانی واکنش های تندی نسبت به انتشار این خبر نشان داده اند.  

 

​ در متن خبر اصلاحی به صراحت نام ایران به عنوان مبدا و خاستگاه ورزش زورخانه‌ای آمده و همچنین توضیحات مربوط به پوریای ولی به عنوان مبدع آذربایجانی این رشته حذف شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала