گزارش و تحلیل

طاسی در مردان

© AFP 2023 / Timothy A. Claryریزش مو در مردان و زنان
ریزش مو در مردان و زنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیش بینی سطح طاسی مردان ممکن خواهد شد.

متخصصان ژنتیک دویست بخش « دی. ان.آ»  را کشف کردند که به این یا آن شکل بر احتمال ظاهرشدن  طاسی سر مردان  در میانسالی و  شکل آن و فرایند شکلگیری آن  تأثیرگذار است.  مقاله آنها در مجله « PLOS Genetics» به چاپ رسیده است.

ساسکیا هاگِنارس  از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند  در این خصوص توضیح داد: «  ما صدها  سیگنال ژنتیکی جدید مرتبط با طاسی را کشف کردیم.  جالب آن است که بسیاری از آنها با « اکس — کروموزوم»  ارتباط دارند  که مردان از  مادران خود به ارث می برند».

ریزش مو در بسیاری از مردان و  بعضی از زنان اغلب در ناحیه  پیشانی و « ورتکس» (کله سر) در میانسالی آغاز می شود و تا سن 40 سالی  دچار طاسی جزئی و یا کامل  می شوند.   دو مجموعه دلایل باعث طاسی می شود — اختلال در کار هورمون مردان که باعث تضعیف قدرت کار  سلول ها در پیاز مو می شود و تغییر  ژن های مسئول رشد مو روی صورت و دیگر بخش های بدن.

طی سال های اخیر  متخصصان  چند ژن را  مشخص کردند  که مسئول  رشد طاسی جزئی هستند  اما به گفته هاگِنارس  کمتر کسی  به این نکته توجه کرده بود که  چه نوع تغییری  باعث ریزش موی مردان  در ناحیه « ورتگس» (کله سر)  و دیگر نواحی سر  می شود.

 گروه بزرگی از متخصصان ژنتیک بریتانیا به مطالعه این موضوع پرداخت  و به آنالیز و مقایسه  ساختار « دی. ان.آ» در بین بیش از 50 هزار  ساکن میانسال  و  مسن بریتانیا پرداختند که یک سوم آنها  طاس بودند  و 30 درصد آنها کم مو بودند و  بقیه  مقدار موهایشان  عادی بود. بطور کلی،  متخصصان  بیش از 14 هزار نوع تغییر ژن در « دی. ان. آ» آنها را  مورد آنالیز و مطالعه قرار دادند که با ریزش مو  در ارتباط بود.

 از آنجا که  دهها و حتی صدها ژن  بر « شکل» طاسی تأثیر می گذارد، هاگِنارس  و  همکارانش به مطالعه گروه  ژن ها  که مجموعه آن ها  دلیل طاسی مردان بود و نه فقط ژن های جداگانه پرداختند.

به دلیل چنین  برخورد جامعی، متخصصان توانستند 287 ژن  و آن بخش های کروموزوم مرتبط با آن  ها را  مشخص کنند  که به این یا آن شکل بر  احتمال  بروز طاسی و شکل آن تأثیرگذار بودند.  اکثر آن ها  در  بخش خارج از « جنسیتی» « دی. ان. آ» قرار داشتند و حدود 5 درصد در « اکس- کروموزوم»  زن.

بسیاری از بخش ها با ژن های مسئول  رشد مو، سفید شدن آن ها در دوران سالخوردگی،  رشد پیاز مو، پرپشتی ابرو و دیگر چیزهای مرتبط با  پوشش  موها در ارتباط بود. ژن های دیگر  مسئول  احتمال بروز سرطان،  مثانه و احتمال  فراموشی در دوران کهنسالی  و چیزهای دیگری  مرتبط بود که در نظر اول  به مو مربوط می شد.

مجموعه  این ژن ها، پیش بینی با احتمال 80 درصد  در مورد اینکه  انسان  تا 40 سالگی بطور کامل و یا جزئی طاس خواهد شد را ممکن می سازد.

ریکاردو ماریونی  همکار هاگِنارس  در دانشگاه   گفت: « البته هنوز تا پیش بینی  دقیق اینکه در چه زمانی این یا آن شخص طاس خواهد شد راه  درازی باید پیموده شود.  اما اطلاعاتی که از طریق این آزمایشات دریافت کردیم  برداشتن گام بزرگی در این جهت را برای ما ممکن می سازد.  ما بتدریج به  درک  تأثیر ژن ها بر طاسی خواهیم رسید».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала