گزارش و تحلیل

مادر جایگزین

© AFP 2023 / Nicolas Asfouriمادرجایگزین در چین
مادرجایگزین در چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در چین استفاده از خدمات مادران جایگزین ممنوع اعلام شد.

 در کمیته  دولتی  بهداشت و بهداری و برنامه خانواده چین اعلام شد که  مادر جایگزین  در چین در آینده  نزدیک غیرقانونی  اعلام می شود و شخص مورد تعقیب و پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. میخائیل کاروستیکوف، چینی شناس و روزنامه نگار نظر خود در این خصوص را با « اسپوتنیک» در میان گذاشت.

احتمال اجازه استفاده از مادر جایگزین در چین به یک بحث داغ مبدل شده است. جالب آن است که چند روز قبل از  اعلامیه ممنوعیت  مادر جایگزین، در روزنامه «  جین مین جیبائو» مقاله ای به طرفداری از این  موضوع منتشر شد. در صورتی که زن بچه بخواهد و در سنی باشد که نتواند  خودش  بچه را بدنیا بیاورد می توان از  مادر جایگزین استفاده کرد.  مائو سونان نماینده  رسمی  کمیته دولتی  بهداشت و بهداری و  برنامه خانواده  در این خصوص گفت که اکثر کشورهای جهان، «مادر جایگزین» را ممنوع کرده اند، زیرا این روش،  مسائل بسیار زیاد  حقوقی و اخلاقی بدنبال دارد. وی گفت دولت منتها تلاش خود را خواهد کرد تا ساکنان بتوانند به روش  امن  و با استفاده از فناوری های موثر بچه دار شوند. مسأله مادر جایگزین به این دلیل در چین حاد شد که در سال 2016 میلادی ممنوعیت بر داشتن فرزند دوم لغو شد.

  میخائیل کاروستیکوف در ادامه توضیح داده گفت:«با وجود این، افزایش زاد و ولد در سطح زیاد  مشاهده نشد. مقاله منتشره در  روزنامه « جین مین جیبائو» با استناد به گفته های پزشکان  نوشته شده بود که بر اساس ان، 90 درصد زنان چینی در سن 45 سالگی قادر نیستند خودشان بارور شوند.  هر چند تعداد زنان باردار  پس از 40 سالگی  با گذشت هر سال بیشتر می شود.

 به نوشته روزنامه « گلوبال تایمز»، مادر جایگزین در چین طرفداران زیادی در بین شهروندان دارد، اما استفاده از این روش در چین فعلا ممکن نیست. به عقیده « سیا اینلان» پروفسور دانشگاه  حقوق و سیاست ، قانونی کردن  « مادر جایگزین» باعث نقض حقوق زنان  می شود، زیرا ممکن است به افزایش  ربوده شدن زنان بیانجامد.  منظور آن است که زنان برای اینکه مادرجایگزین برای  خانواده های ثروتمند شوند، ربوده خواهند شد.

 البته همه با این نظریه موافق نیستند  و به عقیده کارشناسان، « مادر جایگزین» یک روند پیچیده نیست، فقط نباید  این پروسه را به یک تجارت جنایی مبدل کرد. برای جلوگیری از  ظاهر شدن بازارهای غیر قانونی « مادرجایگزین»  و رشوه خواری، دولت باید قانون ویژه ای  بدین منظور به تصویب برساند. بعضی از متخصصان معتقدند که  با توجه به پیر شدن ساکنان، دولت باید  با اعطای کمک مالی،  بچه دار شدن را تشویق کند.

نظرسنجی انجام شده در سایت « سیناوکوم» در بین 40 هزار شهروند چین، مشخص کرد که بیش از 80 درصد آنها مخالف روش « مادر جایگزین» هستند.  هم اکنون روش « مادرجایگزین» در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع است.  سوئد، بریتانیا، دانمارک، بلژیک،  یونان، پرتقال، هلند این روش را مجاز می دانند.در روسیه، بلاروسی و اکراین نیز این روش  ممنوع نشده است.  بیشتر ایالات آمریکا  از قانون خاصی در این خصوص  برخوردار  نیستند اما در 12 ایالت  استفاده از این روش مجاز است و در 5 ایالت  ممنوع شده است. به احتمال زیاد در آینده  « مادر جایگزین»ممنوع خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала