وقوع سیل شدید بر سیاره مریخ

© Photo / pixabayMars
Mars - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، آژانس فضایی اروپا با مشاهده عکس هایی از سطح مریخ ، وقوع یک سیل قدرتمند بر روی سطح مارس را اعلام نمودند. این سیل سالها پیش در مسیری معادل سه هزار کیلومتر در طول و ده هزار کیلومتر در عرض رخ داده است.

دانشمندان مرکز تحقیقات "مارس اکسپرس" در زمان تحقیقات خود بر دهانه وچستر موفق به کشف این موضوع گردیدند. دهانه وچستر در نزدیکی منطقه جلگه مانند jesus بر روی کره مریخ قرار دارد، این جلگه در عمیق ترین نقطه اقیانوس مریخ واقع شده است، از سوی دیگر این جلگه 4 میلیون سال قبل بر روی سطح سیاره سرخ مریخ ایجاد گردیده است. به عقیده دانشمندان بسیاری از رودخانه ها و کانالهای محصور در این دره در نتیجه طغیان بستر رودخانه مریخ بوجود آمده اند. اما با کشف این عکس ها نقطه نظرات دیگری مطرح گردید.
در واقع، دانشمندان پس از مطالعه تصاویر گرفته شده از کاوشگر ادیسه از سطح مریخ نظر خود را تغیر دادند. تصاویر فوق نشان از وقوع یک سونامی بر سطح مریخ می دهد. به همین علت دهانه ورچستر از بالا به شکل جزیره ای دیده می شود که در مرزهای اطراف آن روزگازی آب وجود داشته است. همزمان اثر بالا رفتن آب بر روی این تپه از روی لبه های دهانه تپه دیده می شود.
این سیل شدید در نتیجه ذخیره یخ های عظیم الجثه واقع در زیر دره وچستر و دیگر مناطق مریخ به وجود آمده است. به عقیده دانشمندان، این یخ ها حدود 3.5 میلیون سال قبل در نتیجه فوران های آتش نشانی ذوب شده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала