گزارش و تحلیل

کارشناسان از اوضاع موصل سخن می گویند

© AFP 2023 / Dimitar DilkoffВоенная техника в восточном Мосуле
Военная техника в восточном Мосуле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات تسخیر بخش غربی موصل از چنگ شبه نظامیان داعش دارد هفته دوم را سپری می نماید. روز چهارشنبه نظامیان عراقی اعلام نمودند که شاهراهی بین موصل و طال الافر که آخرین راهرو عقبنشینی از پایتخت شمالی عراق می باشد، زیر کنترل خود در آوردند.

در دفتر سازمان ملل در امور مسایل بشری اظهار داشتند که در ارتباط با پیشروی اخیر نیروهای ائتلاف،حدود 8 هزار نفر بخش غربی موصل را ترک گفتند. رادیو SPUTNIK جویای نظر کارشناسان در خصوص وضع قریب الوقوع بشری در شهر شد که خدمت شنوندگان تقدیم می گردد.

Иракский военнослужащий в западном Мосуле - اسپوتنیک ایران
ارتش عراق به مجموعه نیروهای اصلی دولتی در غرب موصل نزدیک می شود
امین بختیار، وزیر اسبق عراق در امور حقوق بشر اظهار نمود که مقامات کشور، نگران بخش بشری عملیات موصل می باسند. کارشناس مزبور در این مورد می گوید:

"بیش از دویست هزار نفر شهر را ترک گفته در حالی که ما طی عملیات انتظار خروج هفت صد هزار حتی تا یک میلیون نفر داشتیم. ولی در شرایط درگیری در کوچه و پس کوچه های تنگ موصل غربی و با در نظر داشت روش جنگ توسط داعش، آزار و اذیت ساکنین شهر و فربانی اجتناب ناپذیر است".


مفسر عراقی خاطر نشان ساخت که تروریستها روح رزمی را تقریباً از دست دادند.
پول والّلی، سرتیپ بازنشسته نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا در گفتگو با SPUTNIK اعتراف نمود که در جریان درگیری مسلحانه در شرایط شهری و جنگی سر هر ساختمان، اهالی شهر دائم مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.
سرتیپ بازنشسته قید نمود که "کار مهمی که دولت عراق و متحدینش می توانند انجام بدهند، سازماندهی انتقال آوارگان به مناطق امن است. البته، اول باید این مناطق را پیدا کرد. مشکل تر از همه، جنگ در شرایط کوچه و پس کوچه های شهری است که با فضای آزاد و بیابان فرق می کند. اما در شهری که تعداد بیشتر ساکنین تمرکز یافته، جنگیدن خیلی مشکل است".
معضل دیگر، جدا یا تشخیص کردن افراطگرایان در میان آوارگان است. چنین کار اهمیت فوق العاده ای دارد چونکه طبق داده های سرویس و کشفیات، در میان ترک کنندگان شهر علاوه بر ساکنین تروریست های ماسک زده هم می باشند.
بِلکیس ویلّه، مأمور اداره خاور میانه و آفریقای شمالی سازمان Human Rights Watch تأیید نمود که برای نظامیان عراقی از هم جدا کردن ساکنین و شبه نظامیان کار دشواری است. محض به این خاطر با هر آواره مانند جانی یا تروریست بالفعل برخورد شده بدقت بازجویی می گردد. بعد از آن، اهالی شهر اجازه سکونت در مناطق پیرامون شهر یا در اردوگاه های آوارگان از مقامات می گیرد. ولی اگر سوء ظنی مبنی بر ارتباط فراریان با داعش پیش آید، اشخاص مذکور تا روشن شدن مطلب بازداشت می شوند.

خبرگزاری اسپوتنیک تصاویری از گور دسته جمعی کشف شده در جنوب موصل را منتشر می کند. - اسپوتنیک ایران
خبرگزاری اسپوتنیک تصاویری از گور دسته جمعی کشف شده در جنوب موصل را منتشر می کند
مفسر ویلّه در این مورد می گوید:

" در موصل، به خصوص در بخش غربی شهر، برای یگان های دولتی طی عملیات شهری و تسخیر پی در پی کوچه و منطقه، بی نهایت سخت است دقیق تشخیص داد کی شخص ملکی و کی جنگجو می باشد. به این خاطر ما نگران سرنوشت ساکنین موصل هستیم".


ریچارد بِکّر، نماینده ائتلاف ضدنظامی ANSWER در گفتگو با Sputnik اظهار نمود که اکثریت افراد فراری داعش در واقع برای خود افسانه ای دارند. کارمند ائتلاف ضدنظامی اعتراف می نماید که "در میان آوارگان کسانی هستند که ارتباط خود را با داعش فطع نمودند و یا هنوز به این گروهک وفادار می باشند. واضح است ساکنین شهر که در حال فرار از موصل هستند از زندگی سابق، خاطرات خوشی نداشته و اشخاص مرتبط داعشی را فوراً معرفی می نمایند. سرنوشت بعدی آنها معلوم نیست".
ولی مفسر مزبور تردیدی ندارد که اکثریت اشخاص ملکی که با تشدید عملیات نظامی شهر را ترک می نمایند، در فکر نجات از جنگ و سلطه دولت باصطلاح داعش هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала