گزارش و تحلیل

خویشاوندی روس ها

© Sputnik / Iliya Pitalevخویشاوندی روس ها
خویشاوندی روس ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکثر روس ها از نظر ژنتیکی خویشاوند هستند.

محققان  مرکز طب- ژنتیک به نام « Genotek» از سپتامبر سال 2015  تا فوریه سال 2017 میلادی داده های 1848 نفر از سن 20 تا 45 سال  ساکن مسکو، سنت پطربورگ، سوچی، کراسنودار، راستوف کنار دن، ولادی واستوک، نووسیبیرسک، سیمفروپل و کی یف را بررسی کردند. دست کم یک خویشاوند  در بین 83 درصد  شرکت کنندگان « تست دی. ان.آ» DNA  آشکار شد.

جستجوی خویشاوندان در قالب « تست — دی. ان.آ»« علم ژن شناسی»  انجام شد  که اصل و نسب  با توجه به  اجداد پدری و مادری و تعلق قومی انسان را مشخص می سازد.  محققان  متذکر شدند  که در گروه مورد تحقیق  1299  ارتباط خویشاوندی  از  نسل پنجم تا نهم ، 549 نسل چهارم و 39 تا 27  نسل سوم و دوم  مشخص شدند.

والری ایلینسکی  مدیر عامل مرکز « ژنوتک»  در مصاحبه با « ایزوستیا»  تعریف کرد که جستجوی  خویشاوندان با  بررسی و آنالیز  پایگاه مرکز مذکور صورت گرفت که شامل  افرادی است  که « تست — دی. ان.آ» را انجام داده اند. علاقمندان یافتن خویشاوندان خود باید  نمونه « بزاق دهان» را به آزمایشگاه مرکز ارسال کنند.  علاوه بر مسکو، دفتر « ژنوتک» در آمریکا و قزاقستان و قبرس فعالیت می کند.

مشتریان « ژنوتک» « تست دی.ان.آ» را انجام دادند و پس از آن  محققان مرکز به آنالیز کروموزم های آنها و مقایسه کروموزم ها با یکدیگر پرداختند. بدین ترتیب خویشاوندان آنها و  سطح خویشاوندی مشخص شد.  نتایج تست ها در دفتر ویژه هر یک از مشتریان وارد شد  و آنها  به فهرست  خویشاوندان جدید  دسترسی پیدا کردند.

والری ایلینسکی گفت: «  ما به این نتیجه رسیدیم که در هشت مورد از ده مورد  می توان  ارتباط ژنتیک  از نسل اول تا دهم را آشکار ساخت.  من شخصا دو خویشاوند خود را پیدا کردم که قبلا از وجود آنها بی خبر بودم و حالا ارتباط خود را با آنها برقرار  می سازم».

به گفته وی، شانس پیدا کردن خویشاوندان در یک شهر و یا در یک نقطه دورافتاده کشور یکسان است.  اغلب برای یافتن خویشاوندان خود به مرکز « ژنوتِک» مراجعه می کنند، زیرا اطلاعی در باره  خانواده خود ندارند.

«  برای روسیه، چنین وضعی مشروط به رویدادهای تاریخی است:  بسیاری از بچه های سال های مابعد جنگ  در پرورشگاه ها بزرگ شدند  و آرشیو ها نابود شده بودند و پیدا کردن خویشاوندان  گاهی دشوار و  گاهی غیرممکن بود».

یولیا کوتالفسکایا، پزشک — متخصص ژنتیک  و نامزد علم طب، برای « اسپوتنیک» تعریف کرد  که نتایج محققان « ژنوتِک»  با تصویر  عمومی کشور مطابقت دارد.  نسل های پنجم — دهم، خویشاوندان دور هستند  و قصباتی وجود دارند  که اکثر ساکنان آنجا، ارتباط خویشاوندی  نسل پنجم — دهم با یکدیگر دارند.

خویشاوندی نزدیکتر برای گروه های « انزوایی»  معمول تر است، مثلا برای  ساکنان یاکوتیا و  بوریاتیا.  در آنجا ساکنان محلی با  نمایندگان اقوام دیگر  ارتباط خویشاوندی برقرار نمی کنند.

 ویکتور  نیکیشین  رئیس  بخش مرکزی « ژنتیک»  و دفتر مشاوره « ازدواج و خانواده»  معتقد است  که  تحقیقات انجام شده توسط مرکز « ژنوتِک» برای  نتیجه گیری های  علمی جهانی کافی نیست.  اما در گفتگو با « ایزوستیا» تأیید نمود که سهم روس ها  از نظر ژن های مشترک قابل توجه است.  به عنوان مثال، در بین ساکنان کشور  تعداد افراد دارای گروه خون « ارهاش RHمثبت» زیاد است  که از تاتار- مغول ها  به روس ها رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала