گزارش و تحلیل

تانک های ویتنام

© AFP 2023 / Hoang Dinh Namتانک شوروی « ت -54» در ویتنام
تانک شوروی « ت -54» در ویتنام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گردان تانک ویتنام مدرنیزه خواهد شد.

چندی پیش  مقالاتی در باره  مدرنیزه کردن  تانک های هنگ پیاده نظام  ویتنام  در  رسانه های محلی به چاپ رسید. گردان تانک ویتنام  از تانک های ساخت شوروی تشکیل شده است  که هم اکنون  محتاج  مدرنیزه شدن جدی  و یا تغییر آنها با تانک های جدید است.  اما  تعویض ریشه ای  آن ها کار ارزانی نخواهد بود.  نظامیان ویتنامی  بیشتر از گزینه سازشی  حمایت می کنند: تعدادی تانک جدید از روسیه خریداری شود و تانک های موجود مدرنیزه شوند و امکانات آن ها را  به سطح مطالبات  نبردهای معاصر رساند. شایان ذکر است که مهندسان ویتنامی  راه های  مدرنیزه کرده تانک «  Т-54\55\62 » را طراحی کرده اند.

سرهنگ ویکتور موراخوفسکی  کارشناس روسیه و سردبیر  مجله « زرادخانه  وطن»  که قبلا فرمانده  گردان تانک بود در مصاحبه با « اسپوتنیک» به تفسیر این موضوع پرداخت.

—  گردان  تانک ارتش ویتنام بزرگ است.  حدود 1500 تانک  متوسط و 1000 تانک سبک.  تمام این تانک ها به تانک های دوران  مابعد جنگ جهانی دوم تعلق دارند.  این تانک ها  در مقایسه با تانک های موجود در ارتش کشورهای همسایه قدیمی هستند (منظور کشور چین است). حفظ آن ها  در حالت نرمال  فنی  دشوارتر می شود.  لوازم یدکی، اجزاء دیگر این نوع تانک ها بندرت یافت می شوند.  من می دانم که چند سال پیش  نمانیدگان ویتنام سعی کردند در  روسیه و جمهوری های سابق اتحاد شوروی لوازم یدکی برای این نوع تانک را خریداری کنند».

کارشناس روس گفت که ویتنام قصد دارد تعدادی تانک مدرن از روسیه خریداری کند  و تانک های قدیمی را مدرنیزه کند.  اما باید این موضوع درک شود که  قیمت  مدرن ترین تانک های کنونی « ت-22» و « ت 25 بی.3» (که ارتش روسیه نیز آن ها را خریداری می کند)  حتی به قیمت داخلی یک میلیون و 300 هزار دلار است.  در صورت حداقل اضافه قیمت آن برای صادرات، قیمت آن  یک میلیون و 500 هزار دلار خواهد شد.  در رابطه با مدرنیزه کردن  تانک های « ت —55» و « ت —62»  رشته  تانک سازی روسیه  و از جمله شرکت اصلی تولید تانک روسیه « اورال واگن زاوُد» گزینه های متفاوتی را پیشنهاد می کند.  این شرکت می تواند تانک را مطابق با درخواست سفارش دهنده مدرنیزه کند.  باید توجه داشت  که مدرنیزه کردن  گسترده هر یک از تانک ها خرج زیادی  دربرخواهد داشت و قیمت آن 500 هزار دلار در ازای مدنیزه کردن هر یک از  تانک ها خواهد بود.

بهترین گزینه مدنیزه کردن تانک  —  نصب سیستم  دفاعی،  سیستم مدرن  هدایت آتش،  هدف گیری حرارتی با امکان پرتاب موشک  ضد تانک  از طریق لوله توپ- حداقل یک میلیون دلار در ازای هر تانک  خرج برمی دارد.

ویکتور موراخوفسکی در پایان  گفت: ویتنام با انتخاب نسبتا دشواری روبروست.  گزینه اول —  تعمیر  تانک های قدیمی  و خرید تعداد کمی تانک های مدرن « ت —72 بی.3»  و یا تانک هایی با امکانات مشابه  برای استقرار آنها در  نقاط  از نظر استراتژیکی  خطرناک.  گزینه دوم —  مدرنیزه کردن گسترده  تانک ها و نه تعمیر آن ها.  البته تصمیم نهایی را  ویتنام باید اتخاذ کند.  اما به نظر من  بهترین گزینه خرید تانک های مدرن  و کاهش تعداد  تانک های  قدیمی خواهد بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала