گزارش و تحلیل

نیروی هوایی روسیه، ضامن پس گرفتن تدمر

© Screenshot: Ministry of defence of the Russian FederationСопровождение истребителем Су-30СМ бомбардировщика-ракетоносца Ту-160 ВКС РФ
Сопровождение истребителем Су-30СМ бомбардировщика-ракетоносца Ту-160 ВКС РФ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی چند روز آینده نیروهای دولتی سوریه که در ماه دسامبر 2016 موقتاً از شهر تدمر عقب نشینی کرده بودند از چنگ افراط گرایان داعش آزاد خواهند کرد. جنگنده ها و بالگردهای روسی، به پشتیبانی خود از یگانهای دولتی ادامه دارند.

در حال حاضر نیروهای دولتی سوریه مصروف بیرون راندن شبه نظامیان داعش از ارتفاعات سوق الجیشی می باشند. به قول یک منبع عالی رتبه در ساختار نظامی سوری، بعد از اتمام این بخش عملیات، پس گرفتن تدمر، چند روز دربرمی گیرد. اطلاعات فوق را منابع ای در محافل نظامی روسی هم تأیید نمودند.
منبع عالی رتبه مزبور در مصاحبه ای که در دمشق صورت گرقته است خاطر نشان نمود:"ارتفاعات مذکور، رشته کوه می باشد و شهر را از بیابانی که در غرب واقع است جدا می سازد. اتمام این بخش عملیات، بازگشت زودهنگام تدمر زیر کنترل یگانهای سوری را مهیا می نماید. بعد از اتمام این عملیات، چند روز برای تسخیر تدمر کافی است. باید همچنین ذکر کنم که هوانوردی نظامی روسیه، پشتیبان چشمگیر پیشروی یگانهای سوری هستند".

بمب افکن «تو-95» روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
حافظ امنیت روسیه
نیروی هوافضای روسیه، نقش بزرگ در بازگشت شهر دارد. منبع ای Sputnik در وزارت دفاع، قصد پس گرفتن تدمر در روزهای قریب الوقوع را تأیید کرده و از حمایت جدی هوانوردی در این عملیات اظهاراتی نموده است. منبه مزبور خاطر نشان ساخت که "جنگنده های شکاری و بمب افکن سوخو- 24 ،25 ،30 و 34 و همچنین بالگردهای 52-Ka و پهپادهایی که در اختیار نیروی هوافضای روسیه قرار دارند در عملیات شرکت می جویند.
فرانتس کلینتسویچ، معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور دفاعی و امنیتی همچنین به بازگشت قریب الوقوع "مروارید بیابان" امیدوار است چون آزادی تدمر، نه فقط برای دمشق بلکه برای مسکو هم امرعصولی می باشد.
وی در این مورد اظهار نمود:"برای نیروهای مسلح سوری پس گرفتن تدمر،امر شرف و وجدان است. و با حمایت نیروی هوافضای روسیه و مشاورین نظامی، ارتش سوری شهر تدمر را پس خواهد گرفت".
پیش از پیشروی، عملیات زمینه ای صورت گرفته بود. هوانوردی روسیه و سوریه برای قطع یا حداقل مشکل ساختن رساندن کمک از دیرالزور و رقه به شبه نظامیان داعش به مناطقی که در شرق تدمر واقع است ضرباتی وارد کرده بود.
علی مقصود، سر لشکر بازنشسته سوری در مصاحبه با رادیو Sputnik اظهار نمود:" بعد از ضربات هوایی عملیات زمینی شروع شد. ارتش توانست منطقه "Bayarat" را که در 7 کیلومتری جنوب غرب تدمر است زیر کنترل خود در آورد. همچنین ارتفاعات سوق الجیشی در بخش غربی شهر از جمله بالاترین نقاط این منطقه، کوه خایال در جنوب غرب و کوه التار در شمال غرب توسط نیروی دولتی تصرف شدند. پس، آزادی تدمر، کار چند روزی است".
خلبانان روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روسیه و پایگاه هوایی ایران
نیروهای سوری بار دوم دست به بیرون کردن تروریستهای داعش از تدمر می زنند. اولین دفعه چنین عمل در ماه مارس 2016 صورت گرفت. در آن عملیات تسخیری که دو هفته طول کشید، شبه نظامیان شهر را از دست داده تا 70 کیلومتر عقب نشینی کردند. بعداً نقب زن های روسی دست به پاکسازی شهر از مواد انفجاری زدند. در 5 می ارکستر تئاتر ماریینسکی شهر سن پترزبورگ با هدایت رهبر والری گرگیف کنسرت را در تدمر اجرا نمود.
بعد از تدمر توجه نظامیان سوری روی آزادی شهر حلب متمرکز شد. عملیات آزادی این شهر بیش از 6 ماه طول کشید و در ماه دسامبر 2016 به پایان رسید. شبه نظامیان داعش، عدم حضور یگان های کافی نیروهای مسلح سوریه غنیمت شمرده در اواخر سال گذشته اقدام به پیشروی نموده و در وسط همین ماه شهر را تسخیر کردند. نیروهای دولت 65 کیلومتر از شهر عقب نشینی کردند. پیشروی تروریست ها در حومه فرودگاه نظامی شهر متوقف شد.
از این پس یعنی از تاریخ 14 دسامبر، ارتش سوریه دست به ضدحمله زده و تا امروز در حال پیشروی است.
پس گرفتن تدمر، زمینه ای را برای عملیات بعدی در جهت آزادی شهر دیر الزور که در 200 کیلومتری شمال شرق کشور واقع است ترتیب می دهد. در مراحل بعدی نابودی افراطگرایان داعش، نیروی هوافضای روسیه بازهم نقش پیشرو خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала