سفر سعودى ها به عراق براى بهبود روابط با ايران

© AP Photo / Hasan Jamaliسفر سعودى ها به عراق براى بهبود روابط با ايران
سفر سعودى ها به عراق براى بهبود روابط با ايران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عادل جبير، وزير خارجه عربستان سعودى روز شنبه به عراق سفر كرد.

اين اولين سفر وزير خارجه عربستان در ١٤ سال اخير است. جبير در كنفرانس مطبوعاتى گفت كه عربستان سعودى به منظور ايجاد رابطه اى استمرار با عراق به بغداد آمده و هر دو طرف خواستار انجام عمليات نظامى مشترك عليه تروريسم هستند.

على التميمى، كارشناس حقوق بين الملل درباره اين ديدار به اسپوتنيك گفت: از سال ١٩٩٠ روابط ميان دو دولت عراق و عربستان سعودى در ركود و بدون هيچ گونه بهبود بوده. اين ديدار به درخواست طرف عراقى در جريان كنفرانس امنيتى مونيخ شكل گرفت. عراق در پى افزايش و گسترش نيروى خود در جنگ با تروريسم است. عراق كه درگير جنگ بزرگى با تروريسم است مي تواند از حمايت سعودى ها كه در همسايگى انها قرار دارند در زمينه امنيتى اطلاعاتى، بازسازى ساختمان هاى تخريب شده و بازگرداندن حيات و زندگى به شهرها استفاده كند.

در سطح منطقه، سعودى ها مي خواهند با استفاده از نزديك شدن به عراق، روابط خود را با ايران بهبود دهند. براى اين كار به يك ميانجى براى حل و فصل مشكلات نياز است.

سعودى ها در روابط بين الملل خود قصد بهبود وضعيت تجارى ارتباطات هوايى و ساير كشورها را دارند. مهم است كه فراموش نكنيم كه عربستان سعودى نه تنها در منطقه، بلكه در سطح جهان تأثير گذار است. اين كشور مى تواند بر تصميمات جهانى مهمى تأثير بگذارد و با اين كار به عراق در راه پيروزى بر تروريسم كمك زيادى كند.

هادى جالو مورى، رييس مركز مطالعات سياسى عراق در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنيك گفت كه واكنش شديد در جامعه عراق پس از ديدار وزير خارجه عربستان قابل پيش بينى بود، زيرا بسيارى بر اين عقيده هستند كه سعودى ها نيز مسئول فاجعه اى كه امروز كشور تجربه مي كند هستند.ما فعلا نمى دانيم كه اين ديدار چه واكنشى از جانب ايران و ديگر شركاى عراق خواهد داشت. اما بسيارى از سياسيون، از جمله برخى از جريان هاى شيعه از اين ديدار استقبال كردند. او بر اين عقيده است كه در زمينه هاى سياسى، اقتصادى و امنيتى تغييرات چشمگيرى صورت خواهد گرفت.

بر عقيده على التميمى آمريكا خواستار دخالت بيشتر عربستان سعودى در عراق است، چونكه در حال حاضر ايران نقش اصلى را بازى مى كند. با اين روش آنها قصد دارند تا نقش ايران را در عراق كمرنگ و محدود كنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала