لباس حلال مخصوص کشورهای اسلامی

© Photo / Youtube / capture d'écranپیدا شدن موش مرده در لباس زنانه یکی از برند های معروف پوشاک
پیدا شدن موش مرده در لباس زنانه یکی از برند های معروف پوشاک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قبادی با اشاره به این که ایران می تواند در حوزه لباس حلال پیشرو باشد گفت: هدف از تنظیم سند لباس حلال، رسیدن به یک ادبیات مشترک در میان کشورهای مسلمان است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل ازمهر- دبیر کارگروه سامان‌دهی مدولباس ایران در ارتباط با «لباس حلال» گفت: موضوع سبک زندگی در همه شئونات مردم مسلمان قابل تعریف است. از این رو توجه به منابع و شاخص‌های دینی جزو اولویت‌های ماست. در حوزه لباس و پوشش هم، تعاریف متعددی در ادبیات دینی ما وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. به عبارتی، بخش مهمی از چارچوب های دینی که در حوزه سبک زندگی ما وجود دارد، در حوزه لباس معنا می شود.

دبیر کارگروه مد و لباس در ادامه بیان کرد: این کارگروه می‌خواهد در رویدادهای مختلف ملی و بین‌المللی شرکت کند. ما در یک سال گذشته با نمایندگان موسسه حلال در کشورایران دیدار داشته و در نمایشگاه حلال اسپانیا شرکت و شاخص‌های مختلف موضوع را ارزیابی کرده‌ایم. لباس حلال، موضوعی است که کشورهای مسلمان و همچنین جوامع غیراسلامی مسلمان‌نشین از آن استقبال کرده‌اند.

قبادی با اشاره به ویژگی‌های لباس حلال گفت: مواد اولیه‌ای که در تولید این نوع لباس به کار رفته با روش‌های اسلامی تولید شده اند. برای مثال پشمی که نخ لباس با آن ریسیده یا چرمی که در تولید کیف و کفش از آن استفاده شده از حیوانی است که به روش اسلامی ذبح شده است. علاوه بر مواد اولیه، مبانی بصری هم در لباس حلال مورد توجه قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این که در ارتباط با پارچه‌های خارجی که وارد ایران می شوند وضعیت چگونه است بیان کرد: فرآوری نخ و ذبح حیوان مهم است اما همه آثار دارای شناسنامه هستند و ما می‌توانیم ترکیب مواد یک پارچه را ببینیم. علاوه‌بر آن جنبه‌های دیگری هم در لباس حلال وجود دارد که در مبانی فقهی ما به آن اشاره شده و در سند لباس حلال به این اصول و مبانی توجه شده چراکه این سند براساس مبانی شیعه است.

قبادی واژه حلال را ادبیات مشترک جوامع مسلمان در سراسر دنیا دانست و افزود: موسسه توسعه هنرهای معاصر و همچنین کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشادف سند اولیه لباس حلال را تنظیم کرده اند؛ البته این سند، هنوز قطعی نیست. ما باید آن را به سازمان کنفرانس اسلامی پیشنهاد بدهیم تا مثل حوزه غذا در دستور کار قرار بگیرد. به عبارتی این سند، درپی رسیدن به یک ادبیات مشترک بین جوامع مسلان سراسر دنیاست که ما می خواستیم در حوزه لباس پیشرو باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала