گزارش و تحلیل

پیشه و حرفه ای که آهسته ناپدید می شود

© Fotolia / Vladis_studioماشین تحریر در کنار شمع
ماشین تحریر در کنار شمع - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توصعه سریع السیر فناوری جدید منجر به پیدایش کثرت پیشه وحرفه های تازه از یک طرف ، بعضاً بسیار عجیب و غریب و به انقراض تدریجی تخصص های کنونی از طرف دیگر می شود.

علاوه بر حرفه های قدیمی مانند تند نویس، کارمند آسانسور یا پاک کننده کفش به لیست انقراض حرفه ها داخل می شوند که چند ده سال پیش پیدا شدند.
وضه حرفه ها در چه حال است و چه باید کرد که غفلتاً خود را در میان پیشه های از کار افتاده پیدا نکنیم. موضوع را خبرگزاری Sputnik موشکافی کرده است.
در سال 2015 مکتب عالی مدیریت "سکولکوو" راهنمای مفصل حرفه ها موسوم به "اطلس پیشه های جدید" که در آن حرفه ها که در سال 2030 مطلق انقراض می شود و حرفه های دیگر که برخلاف، شهرت بیشتر کسب می نمایند به نشر رسانده بود. در راهنما تعداد انقراض شدگان سه بار کمتر از حرفه های جدید می باشد.
در میان پیشه و حرفه ها که درخواست دوره پیچیده مقدماتی می طلبد و اصطلاحاً ذهنی نامیده می شوند، پیش از همه زیر هدف پبشه ها قرار گرفتند که کمپیوتر می تواند به زودی آنها را عوض کند. حرفه هایی مانند برآوردگران، رمزگشایان، مترجمان، کارمند سندشناسی و بایگانی، دفترداران، تحلیلگران و همچنین اوپراتوران خدمات دولتی.
کمپیوترها دیگر پیشه و خرفه های به مراتب بغرنج را تحدید می نمایند. در لیست پیشه های گذشته می توان پزشک تشخیص بیماری، توضیع کننده امکانات، کارمندان آژانس مسافرتی و دلالان معاملات ملکی پیدا کرد چونکه با ظهور خدمات اینترنتی، افراد می توانند مستقیم با هتل تماس بگیرند، بلیط هواپیما می خرند، فروشنده و خریدار ملک به دلال احتیاج ندارد. لیست مزبور بیکاران آینده بسیار شبیه لیست کانال تلویزیونی CNN و روزنامه The Huffington Post است که در سال 2012 درج شده بود.
علاوه بر این در ناحیۀ خطر بطور سنتی اقتصاددانان، حسابداران و مدیران واقع اند. تاتیانا نِستِرِنکو، نماینده وزارت مالی، پیشه حسابداری را جز گذشته گان مینامد که آژانس اخبار شهری "مسکو" با این موافق بوده و تارنمای M24 با استناد به اداره مطبوعاتی وزارت کار اعلام نمود که در اداره خدمات اشتغال شهر مسکو، حسابدار را در کنار اقتصاددان، راننده و مدیر، به عنوان معروفترین بیکار شهر معرفی کردند.
با همۀ اینها، پیش از وقت دچار دلواپسی و نگران شدن نباید شد. متخصصین بر این نظراند که کمپیوتر نمی تواند افراد را کامل عوض کند. مثل سابق، به کارمندانی که دارای انعطاف پذیری فکری می باشند و با احجام بزرگ اطلاعات سر و کار دارند یا آماده هستند تا آخرعمر شان شغل جدید یاد بگیرند در بازار اشتغال تقاضای دائم وجود دارد. مثلا، اشخاص مبتکر و استعداد که قابلیت تولید ایده های جدید دارند، به احتمال زیاد به مرور زمان بیشتر از همه مورد تقاضا خواند بود. عیناً گفتار فوق به روزنامه نگاری با کیفیت تألیفی هم مربوط است.
نهایت، روی دیگر هجوم کمپیوتر می تواند احتیاج افزاینده به برخورد و رفتار انفرادگرایانه و تقاضا به ارتباطات انسانی باشد. مثلا، محض به این خاطر غذاخوری معمولی نمی تواند با رستوران فامیلی رقابت نماید و راهنماهای صوتی، جای راهنمایی که کار خود را دوست دارد، بگیرند. پس ممکن است که هر چه وظایف بیشتر عادی به رابات ها سپرده خواهند شد، به این قیاس افراد به محصولات کارخانجات کوچک و اشیاء دستی توجه بیشتر خواهند نمود. ولی نباید حساب کرد که به چنین کار انفرادی، تقاضای توده ای یا کتلوی خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала