گزارش و تحلیل

کارشناسان: ایده "ارتش اروپایی"، علایم ظهور سیاست جدید اتحادیه اروپا است

© AFP 2023 / Emmanuel DunandФлаги Евросоюза в Брюсселе
Флаги Евросоюза в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جریان بحث و گفتمان، کارشناسان روسی و آلمانی به نتیجه رسیدند که موضوع ایجاد باصطلاح ارتش اروپایی بیانگر زایش نظریه جدید سیاست خارجی در اروپا و رغبت اروپایان در جهت خارج شدن از حیطۀ تأثیر پذیری ایالات متحده آمریکا و صاحب شدن مسایل امنیت خود است.

یوهان شولتس، عضو انجمن سیاست بین المللی جهان و افسر اسبق ارتش آلمان بر این عقیده است که "سیاست اروپایی، نیازمند نظریه های جوش از خود است". کارشناس مزبور اظهارات زیگمار گابریئل، رئیس جدید دستگاه سیاسی جمهوری فدرال آلمان را خاطر نشان نمود:

" به جای رفتن کورکورانه دنبال رد دیگری، اتحادیه اروپا نیازمند روابط مساوی شریکی با ایالات متحده آمریکا است".


کارشناس مزبور طی بحث موضوع "جهان در عصر بی ثباتی و گردهمایی مونیخ بعد از ده سال از سخنرانی پوتین" که از طریق پل تصویری مسکو- برلن در خبرگزاری بین المللی اطلاعاتی "روسیه امروز" برگزار شده است گفت:

"چنین سیاست، بیانگر آن است که تا کنون اروپایان خود را در رغبت ایالات متحده آمریکا به حساب می آوردند".


ایگور موروزوف، عضو کمیته شورای فدراسیون در امور بین المللی همچنین معتقد است که در حال حاضر "نظریه جدید سیاست دفاعی اروپا که به آن زیگمار گابریئل اشاره می نماید متولد می شود".


به عقیده کارشناس موروزوف، چیزی که مربوط به ایجاد احتمالی باصطلاح ارتش اروپایی، آیا آن ممکن است یا نه، بهترین داور زمان است. مفسر Sputnik در ادامه تحلیل خود می گوید:

"به نظر من سال جاری که سال تجدید نظر روابط ایالات متحده با ناتو است نشان خواهد داد آیا اتحاد دفاعی در اروپا شکل خواهد گرفت و از این هم گذشته روابطی با کشورهای مانند سوئد، نوروی و فینلاند که عضو ناتو نمی باشند، به چه صورت تنظیم خواهد شد. و گفتمان در سطح کارشناسی و سیاسی راجع به ایجاد اتحادیه شمالی، محض بیانگر آن است که موضوع فوق الذکر برای اروپایان نگران کننده است و آنها نمی خواهند امنیت خود را به ایالات متحده بسپرند".


مفسر آلمانی تأکید می نماید که تأسیس اتحادیه اروپایی دفاعی با معضلات خاص حقوقی روبرو می شود. وی در ادامه تفسیر خود می گوید:"دولتی که در واقع اتحاد دول می باشد، نمی تواند ارتش واحد داشته باشد، چونکه اتحادیه اروپا فاقد وزیر دفاع و وزیر مالی است. چنین اتحاد حاکمیت دولتی ندارد".
به گفته مفسر مزبور، نظریه های جدید دفاعی که تازه در اورپا شکل می گیرند، تطبیق آن در آینده فقط در شرایطی که اتحادیه اروپا "اشکال دیگر داشته باشد" امکان پذیر است".
مفسر آلمانی خاطر نشان ساخت که "شاید تلاش هایی که امروز در سطح اروپا صورت می گیرد از جمله هم در بخش تسلیحات، مبنی بر آنکه کشورهای معین باید برای تطبیق مقاصدی متحد شوند، شاید این یک نوعی زایش آینده باشد".


به نظر آلکساندر نویا، مفسر دیگر و وکیل مجلس آلمان از حزب "چپی ها"، اگر اتحادیه اروپا در صدد ایجاد بدیل ناتو در بخش دفاع است پیش از همه باید سیاست جدید دفاعی را طرح ریزی کند. وکیل آلمان می گوید:

"تلاش ایجاد اتحاد اروپایی دفاعی یا ارتش اتحادیه اروپا مثل به جانشینی ناتو… اگر ما پروژه جدید اتحادیه اروپا را توصعه می دهیم، ما از جمله به سیاست جدید دفاعی نیاز داریم".


آقای شولتس، مخاطب پیشین تأکید می نماید که هم زمان اروپا میل دارد از ساختارهای دوبله پرهیز کند. مفسر مزبور در این مورد می گوید:"باید بر ساختاری که در چارچوب ناتو موجود است تکیه شود، به ساختارهای جدید نیاز نیست. ما بین ناتو و کشورهای اروپایی توافقنامه داریم که پایه و اساس توصعه است. و اگر ما از ارتش اروپایی سخن می گوییم، در واقع این ارتش اروپایی نه بوده و این تلاش تقویت بخش اروپایی ناتو است. این ارزیابی من است".
کارشناس مزبور علاوه نمود که اکثریت بحث، پیرامون گسترش ناتو در اروپا، بر سر تحدید بالفعل از طرف فدراسیون روسیه استوار است. به گفته کارشناس، بسیار اروپایان معتقداند که سرچشمه چنین طرز و رفتار خود اروپا نیست. مفسر آلمانی در ختم مصاحبه می گوید:

"چنین طرز و فکر در چارچوب وفاداری اروپایان به ایالات متحده آمریکا به آنها تلقین می شد. تحدید خیالی، تحدید ساختگی است و بر مبنای آن تمام موارد بحث های اروپایی بنا و اساس شده است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала