گزارش و تحلیل

زندگی به رنگ صورتی

© Fotolia / Paulistaزندان صورتی
زندان صورتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سلول های زندان صورتی می شود.

 شما زود از کوره درمی روید؟  شما دچار حملات خشم می شوید؟  شاید  رنگ صورتی در زندگی شما کم است؟  به گفته  خانم دانیئلا  اسپات، رنگ صورتی  اعصاب را تسکین می دهد و حتی در رابطه با زندانیان  خشن، تأثیر آرامش بخش دارد.  اسپات به  مطالعه تأثیر رنگ صورتی  بر بدن انسان  می پردازد. اما بعضی از زندانیان  گله کردند که رنگ صورتی ، آنها را دیوانه می کند.

 رنگ خاصی که  دانیئلا اسپات طراحی کرده است، « رنگ  صورتی آرامش بخش — Cool Down Pink » است. این رنگ از تأثیر آرامش بخش  و کاهش فشار خون  برخوردار است و بدین ترتیب  استفاده از این رنگ در مواردی  مناسب است که کاهش پتانسیل تهاجمی انسان ضروری است.  دانیئلا اسپات   تحقیقات خود را به «  تأثیر روانی و فیزیولوژیکی  رنگ صورتی آرامش بخش بر رفتار انسان » اختصاص داده است.

 رنگ آرامش بخش صورتی می تواند در همه جا — مدارس، مراکز ویژه برای بیماران روانی  و خودروهای کمک های فوری پزشکی  و پناهگاهها در صورت بروز بلایای طبیعی و  سلول های ویژه برای  زندانیان  مهاجم —  تأثیر مثبتی بر افرادی بگذارد که  ضربان آنها دائم در حال جهش است.

دانیئلا اسپات در مصاحبه با ایلون پف ففِر خبرنگار  « اسپوتنیک» در توضیح گفت: « وقتی چشم رنگ صورتی را می بیند، این علامت به آن بخش مغز می رسد  که به تنظیم هورمون در بدن انسان می پردازد.  تحقیقات نشان دادند  که  رنگ صورتی باعث واکنش  مغز می شود.  رنگ « Cool Down Pink» همانا چنین تأثیری دارد.

کشف اسپات به کار آمد:  چند سلول زندان های سوئیس را به رنگ صورتی رنگ کردند تا بتوانند با  زندانیان خشن کنار بیایند. اسپات در یک یادداشت کوتاه تجربه خود در زندان « پفِففیکون» را  تشریح  کرد:

« چهار سال است که چند سلول زندان((Pfäffikon ZH به رنگ صورتی آرامش بخش رنگ شده اند و خشن ترین زندانیان در آن ها  بسر می برند.  به گفته  رئیس زندان، سطح خشونت این زندانیان طی این مدت کاهش یافته است.  زندانبانان  گفتند که زندانیان خشن در سلول های صورتی زودتر از سلول های سفید  آرام می شوند.می توان آنها را به زندان های معمولی فرستاد و هیچگونه تأثیر جانبی منفی  به ثبت نرسیده است.بدین ترتیب،  4 سال آزمایش رنگ صورتی در زندان  مذکور،  تأثیر آرامش بخش رنگ صورتی را مورد تأیید قرار داد».

سلول های آرامش بخش  به رنگ صورتی  در زندان های سوئیس از سال 2005 میلادی ظاهر شدند  و در اولین سال های  استفاده از رنگ صورتی، روزنامه نگاران  و روسای زندان ها  که با آنها مصاحبه شد  از این نوآوری راضی بودند.  زندان های آلمان —  مثلا در دورتموند، هاکن، کِلِف و آتندورن،  نیز به سلول های صورتی رو آوردند.

 اولف بورمان Ulf Borrmann رئیس زندان « آتنِدورن»  گفت: «  ما این نوع سلول ها را « سلول هایی با سطح بالای امنیت» می نامیم.  این اتاق ضد خشونت است. در آن هیچ چیزی نیست.  مساحت آن  حدود 30 متر مربع و ارتفاع آن نزدیک به 4 متر.  این اتاق به رنگ صورتی رنگ شده است و زندانیانی که نسبت به خود و یا  اطرافیان خشونت زیادی  نشان دادند به آن  جا  منتقل می شوند.  این کار برای مدت طولانی انجام نمی شود و هر روز  مدت زمان  قرارداشتن در این اتاق برای هر زندانی خشن بطور فردی تعیین می شود. زندانی می تواند از چند ساعت تا چند هفته در سلول صورتی بماند».

پیتر زِمرمان ، زندانی سابق  که حالا  رهبر گروه  خودکفایی  زندانیانی است که در حال گذراندن  حکم « رفورم 21 — Reform 21» هستند، معتقد است که انتقال به این سلول برای زندانیان تحقیرآمیز است.

« پس از دو روز در چنین سلولی، شما گیج می شوید.  این رنگ تأثیر آرامش بخش ندارد، بلکه  تأثیر آن بر زندانیان نگران کننده است.  به نظر من صورتی، یک رنگ زننده است.  آن را می توان مجازات  مکمل حکم اصلی  دانست».

مخترع این رنگ معتقد است  که امکان تأثیر  متفاوت آن بر افراد  جداگانه وجود دارد. « در تحقیقات ما،  که 200 زندانی  در این نوع سلول های  قرار داده شدند، متوجه شدیم که تأثیر رنگ صورتی بر تعدادی از زندانیان  آرامش بخش نیست و آنها  دچار هراس  شدند. این افراد اطلاعاتی  از  رنگ صورتی دریافت کردند — مثلا، رنگ صورتی، رنگ دخترانه و یا همجنس باز است.  این تأثیر استاندارد  باعث آن می شود که زندانیان نسبت به این رنگ برخورد  منفی نشان بدهند که به  واکنش دفاعی شدید می انجامد.  اما رویهمرفته  می توان گفت که رنگ صورتی  باعث کاهش فشار خون می شود و بطور متوسط تأثیر آن مثبت است».در عین حال  در رابطه با « سلول های صورتی»  پاسخ ها متفاوت بود و حتی  زندان « پفِف فیکون» از  ارائه بیانیه رسمی در این خصوص خوداری ورزید ولی در صحبت تلفنی  سخنگوی زندان سوئیسی گفت که سه از 4 سلول زندان به رنگ دیگری رنگ شدند. در آلمان نیز وضع همینطور است، آخرین سلول صورتی بزودی  رنگ دیگری خواهد داشت.

 به گفته رئیس زندان  با توجه به این نکته که تعداد کمی از زندانیان (15-10 نفر در سال)  به این سلول منتقل می شوند، نمی توان  اطلاعات مطمئنی را ارائه داد  که آیا  این رنگ واقعا باعث کاهش خشونت می شود یا خیر.

در جریان تعمیر زندان، این سلول ها به رنگ سبز روشن و یا زرد  تغییر رنگ خواهند داد.  رنگ سبز و آبی نیز آرامش بخش است  اما  سطح خشونت  را کاهش نمی دهد.  با وجود حملات از سوی رسانه ها و دیگر روانشناسان ، اسپات معتقد است  که « تأثیر آرامش بخش  صورتی»  کارایی خود را حفظ می کند!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала