گزارش و تحلیل

لوناپارک مریخی

© Photo / HI-SEASآزمایش مریخی
آزمایش مریخی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زندگی روی ماه و مریخ ممکن خواهد شد.

در آینده نزدیک،  متخصصان روسیه و ایتالیا به بررسی تمام جزئیات  تأمین زندگی  انسان در پایگاه مریخی و ماه خواهند پرداخت  که  جنبه های روحی — روانی انسان در فضا را نیز درنظرخواهد گرفت.

شرکت های  صنعتی ایتالیا که در  دیدار  چندی پیش با همکاران خود از روسیه شرکت داشتند  در خصوص  ایجاد سیستم  ویژه  تهویه هوا  از بوهای نامطبوع، باکتری ها و دیگر « فضولات حیاتی» بر اساس  ذرات نانویی از تیتان، نقره و نیترات تیتان، ابراز آمادگی کردند. این نوع سیستم کاملا اتوماتیک و قابل احیا خواهد بود — برای پاکسازی آن ها،  نور خورشید کافی خواهد بود.

تعدادی از شرکت های « آی.تی» و تولید کننده میکروپروسسور STMicro نسبت به ساخت تعدادی از دستگاه ها ابراز آمادگی کردند  که معاینات پزشکی را آسان تر خواهد کرد و امکان  نظارت بر حرکت و فعالیت شرکت کنندگان  آزمایش « مریخی»  بصورت « آن —لاین» را برای متخصصان فراهم خواهد ساخت. بعضی از آن ها  با همکاری مهندسان روس ساخته خواهند شد. بعلاوه،  برنامه نویسان ایتالیایی  سیستم  واقعیت مجازی را  طراحی خواهند کرد که به  مسافران آینده  ماه و یا مریخ کمک خواهد کرد تا برای  مدتی توجه اشان از سیاهی عمیق  فضا   منحرف شود و  به عقب، به زمین برگردند.

 شرکت کنندگان این آزمایشات امیدوارند، نتایج این تحقیقات   به بهبود  تصورات آنها در خصوص خطراتی  که فضانوردان  هنگام پرواز به  مریخ و یا ماه با آن ها روبرو خواهند شد و چگونگی برطرف کردن آن ها، کمک خواهد کرد.

آلکساندر  سُوروف  رهبر علمی پروژه « مریخ — 500» در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: « ایجاد پایگاهی روی کره ماه،  یکی از برنامه هایی است که بیش از 20 سال  قبل یکی از اهداف اصلی  ما بود.  یعنی  مدت ها قبل از آنکه  سیاستمداران  و  راگوزین،  معاون  نخست وزیر روسیه در این خصوص صحبت کرد. در انستیتوی ما، اولین  آزمایش، « انزوای  یکساله» در دهه 1960 انجام شد.  برای اجرای این برنامه، باید  مجموعه ای از عوامل  که — مسأله روحی — یکی از آن هاست برطرف شوند.  ما در  آزمایشات آتی به این موضوع توجه خواهیم کرد».

به گفته وی،  یکی از  اهداف جالب  آزمایش  که متخصصان در سال های آینده به بررسی آن خواهند پرداخت، بررسی و مطالعه  تأثیر اکیپ مختلط — از زن و مرد- در کارایی آن خواهد بود. از سوی دیگر یکسری  مسائل بالقوه « فضایی» وجود دارد که بقول  متخصص، علم بتازگی  به آن توجه کرده است.

زیست شناس در پایان گفت: « عواملی هستند که مطالعه و بررسی آن ها را تازه شروع کردیم ، مثلا — تأثیر hypomagnetic. در مریخ، ماه و دیگر سیارات فضایی،  میدان مغناطیسی با میدان مغناطیسی زمین فرق زیادی دارد. نتایج اولین آزمایشات که اشاره ای  به  تأثیر منفی  فقدان میدان مغناطیسی بر  روان انسان است، نگران کننده اند. باید به مطالعه این موضوع بپردازیم  که راهی طولانی است. موضوع رادیواکتیو کره ماه نیز وجود دارد که به هیچ شکلی قابل حل نیست ولی باید آن را  بررسی و کنار بگذاریم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала