گزارش و تحلیل

کارشناس نظامی: یک اس – 400 روسی به جای چهار پاتریوت آمریکایی

© Sputnik / Alexei DanichevЗенитно-ракетные комплексы "Триумф" С-400 на аэродроме города Пушкина
Зенитно-ракетные комплексы Триумф С-400 на аэродроме города Пушкина - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکونومیک تایمز با استناد به منابع خود نوشت: هند قصد دارد پنج سامانه رزمی پدافند هوایی ضد موشکی اس – 400 ترئومف به مبلغ 5/8 میلیارد دلار را بخرد. ابتدا قرار است دو سامانه تهیه شود و تصمیمی در باره خرید اضافی بر پایه تجربه سامانه های تهیه شده گرفته خواهد شد

این نشریه با استناد به سخنان ویکتور کلادوف مدیر اداره همکاری‌های بین‌المللی شرکت دولتی «روستخ» روسیه اطلاع داد که در حال حاضر این توافق حاصل شد که این معامله مطابق برنامه افست نارندرا مودی انجام شود که طلب می‌کند که شرکت های صادر کننده تسلیحات مطابق شعار «در هند تولید کن» بخشی از تولیدات خود را در هند مستقر کرده و از محصولات تولید کنندگان محلی استفاده کنند.

کلادوف می گوید:

در این برنامه عنصر افستی وجود ندارد. این یک پروژه استراتژیک دارای اهمیت برای دو کشور است. اگر هند پافشاری خواهد کرد روسیه درخواست هند را برآورده خواهد نمود، در نتیجه راه اندازی این پروژه برای یکی دو سال به تعویق خواهد افتاد. از این رو انجام معامله بدون افست بهترین راهکار است.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 تریومف - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف"
توافقنامه در باره تحویل سیستم پدافند هوایی ضد موشکی اس — 400 تریئومف به هند در اکتبر 2016 در دیدار سران دو کشور در گوا امضا شد و به گفته قبلی کلادوف، روسیه امیدوار است که قرارداد تحویل اس — 400 به هند تا آخر 2017 به امضا برسد و بعد از دو — سه سال پس از انعقاد تحویل این سامانه به هند شروع شود.

سامانه رزمی پدافند هوایی ضد موشکی اس — 400 تریئومف دارای برد دور و متوسط هدفش نابود سازی هواپیماهای استراتژیک و تاکتیکی، هواگرد های هایپرصوتی و دیگر آماج های هوایی دارای سرعت ها و ارتفاع های متفاوت است.

سرهنگ ویکتور لیتوفکین کارشناس نظامی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ذکر کرد که مجتمع های اس — 400 از ثمربحشترین ها در جهان و برنده رقابت در جهان می باشند. او گفت:

«این سامانه بزرگترین دستاورد صنایع نظامی روسیه است و سلاح معاصر و پیشرفته مدرن است. هیچ یک از کشور های دیگر دارای چنین سلاحی نیست. آمریکا هم که تسلیحات خود را در سراسر جهان تبلیغ و توسعه می‌دهد دارای چنین سلاحی نیست. ثمربخش ترین پدافند هوایی آمریکا Patriot PAC-3 قابل مقایسه با اس — 300 نیست تا چه رسد به اس-400. پاتریوت ها از سطح شیبدار و اما موشک های اس — 400 بطور عمودی پرتاب می‌شوند و فقط در هوا به آن‌ها حرکت به سمت هدف داده می شود. به این خاطر یک سامانه ما به جای چهار سامانه آمریکایی کار می کند. بعلاوه پدافند ما می‌تواند هر شیئ موجود در هوا را سرنگون کند — خواه موشک بالدار و بالیستینک، خواه هواپیمای شکاری یا بمب افکن».

سرهنگ ویکتور لیتوفکین کارشناس نظامی اشاره کرد که خیلی کشور ها مایل اند اس — 400 را دریافت کنند ولی روسیه مایل است آن‌ها را فقط به هند و چین بفروشد. وی در پایان گفت:

«ما اولین اس — 400 را به چین فروختیم ولی تنها پس از آنکه برنامه دولتی تسلیح نیروهای مسلح ما به این مجتمع ها انجام شد. حالا قرارداد مربوطه را با هند به امضا می رسانیم. در حال حاضر ترکیه، الجزایر و بسیاری کشور های خاور نزدیک خواهان تهیه تریئومف این سامانه پیشرفته هستند که کلمه مارک آن به‌ معنای پیروزی مطلق است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала