گزارش و تحلیل

شوک مطرح شدن نام رئیسی بر فضای سیاسی ایران

© Fotolia / Borna_Mirسفر وزیر امور خارجه کویت به ایران
سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مطرح شدن نام آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ایران توسط برخی اصولگراها حدود چند ساعت بیش طول نکشید تا رد شود اما همین چند ساعت هم کافی بود تا فضای سیاسی انتخاباتی در ایران را دگرگون سازد.

حدود سه هفته بیشتر به ثبت نام کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر نمانده اما هنوز هیچ کاندیدای قدری حاضر نشده در مقابل آقای روحانی ظاهر شود و همه تحلیل گران متفق القول هستند که ادامه این روند به معنای پیروزی قطعی آقای روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری خواهد بود.
گرچه در میان جناح اصلاح طلب زمزمه مطرح شدن حد اقل یک نامزد تماما اصلاح طلب مطرح است اما بیش از اینکه هدف حذف روحانی باشد هدف به چالش کشیدن رئیس جمهوری و امتیاز گرفتن از وی در دولت آتی می باشد.
در جناح اصولگرا هم مشکل اساسی تعدد کاندیداها و نبود اجماع بر سر نامزدی که بتواند هم اجماع اصولگراها را به دست آورد و هم اینکه در میان مردم مقبولیت داشته باشد و بتواند رای جمع کند مشکل اصلی به حساب می آید.
مطرح شدن نام رئیسی برای رقابت با آقای روحانی به یکباره نوعی اجماع غیر منتظره در میان اصولگراها بوجود آورد و تقریبا تمام شخصیت هایی که در میان اصولگراها به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح بودند اعلام کردند که در صورت کاندیدا شدن آقای رئیسی به نفع وی کناره گیری می کنند و حاضر هستند با وی همکاری کنند.
آنقدر شور انتخاباتی در میان اصولگراها تشدید شد که حتی اسامی معاون اول و معاونین و وزرای پیشنهادی کابینه آقای رئیسی در رسانه های گروهی هم مطرح شد.
گو اینکه قواره رقابت برای ریاست جمهوری برای شخصیتی مانند آیت الله رئیسی وبقیه شخصیت های علمایی عالیرتبه بسیار تنگ و کوچک به نظر می آید اما بسیاری اصولگراها امید داشتند و دارند که آقای رئیسی وارد این رقابت شود.
آقای رئیسی همیشه تلاش داشته که خود را از جریانات سیاسی دور نگاه دارد و به همین دلیل کمتر شاهد اظهار نظر های سیاسی وی می باشیم اما به دلیل سوابق درخشان وی ایشان از احترام خاصی نه فقط میان اصولگراها بلکه تمامی جناح های سیاسی و فکری ایران برخوردار می باشد و بدیهی بود که در صورت کاندیدا شدن وی ایشان می توانست چالشی جدی برای دیگر کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کند.
ماجرای روز پنج شنبه نشان می دهد که اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که تنها راه رویارویی آنها با آقای روحانی در انتخابات آتی اجماع بر سر یک کاندیدای واحد است و دیدگاه قبلی مبنی بر ورود به انتخابات با چندین کاندیدا که منجر به شکسته شدن رای ها خواهد شد فعلا منتفی شده.
حال در صورت ادامه انصراف آیت الله رئیسی از کاندیداتوری در انتخابات مجددا چالش ها به سابق بر می گردد و اصولگراها مجددا مجبور خواهند بود به دنبال کاندیدایی باشند که بتواند اجماع ایجاد کند یا اینکه اصلا از حضور در این رقابت انتخاباتی انصراف دهند.
در این فرصت کوتاه بعید به نظر می آید که چنین امری به راحتی میسر باشد اما تا روز انتخابات اتفاقات زیادی ممکن است پیش آید که همه معادلات را بر هم زند.
اگر هم اتفاقات غیر مترقبه ای پیش نیاید باید توقع داشت که آقای روحانی در دوره بعدی هم رئیس جمهوری اسلامی ایران باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала