گزارش و تحلیل

مهاجرت به روسیه

© Sputnik / Aleksandr Utkinکارمند سرویس فدرال مهاجرت روسیه و مهاجران کاری
کارمند سرویس فدرال مهاجرت روسیه و مهاجران کاری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تعداد مهاجران به روسیه کاهش یافته است.

مطابق با  محاسبات رسمی  وزارت کشور روسیه، تعداد شهروندان خارجی  که در سال 2016  به عنوان مهاجر وارد روسیه شدند 16 میلیون و 300 هزار نفر  بود.  این شاخص در مقایسه با سال 2015 میلادی  6 درصد کاهش یافته است.  در سال گذشته، اکثر مهاجران  برای کار به روسیه  آمده بودند.

مطابق با ارزیابی  آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت دولتی  روسیه،  طی یکسال،  حدود 1 میلیون و 300 هزار  نفر  بطور غیر قانونی  وارد روسیه می شوند، یعنی  تقریبا یک سوم  مهاجرانی  که در  اسناد مهاجرتی   هدف سفر خود به روسیه را  «کار»  عنوان می کنند. باقی  مهاجران کاری  از کشورهای  عضو اتحادیه  اقتصادی اورآسیا به روسیه می آیند.  شهروندان قزاقستان، بلاروسی، ارمنستان و قرقیزستان بدون دریافت مجوز کار از حق کار در روسیه برخوردارند، از اینرو در محاسبات آماری شامل نمی شوند.

 در عین حال، در آکادمی اقتصاد  ملی و مدیریت  دولتی روسیه متذکر شدند  که  در واقع  مهاجران کاری غیرقانونی در روسیه بمراتب بیشتر هستند، زیرا در اسناد مهاجراتی همیشه  هدف خود را صادقانه  بیان نمی کنند.

یاروسلاو نیلوف،  رئیس کمیته  دومای کشوری  در امور کار و سیاست اجتماعی  و امور جنگ دیدگان  معتقد است  باید به سیاست  کنترل شدید بر  مهاجران غیر قانونی ادامه بدهد.

وی در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: « ما به دولت پیشنهاد کردیم  کنترل مهاجرت غیرقانونی  و استخدام  مهاجران شدیدتر شود. اما  مهم تر آن است که باید  بر خروج سرمایه از کشور نظارت  شود.کار و ارسال دستمزد ،  مهمترین هدفی است که مهاجران در نظر دارند.  کارهایی در این جهت  جریان دارد ، اما  مسائل همچنان  باقی مانده اند، به ویژه با توجه به  این موضوع که  سیل مهاجران  6 درصد کاهش یافته است».

ولادیمیر  ولوخ  رئیس  شورای  عمومی  وابسته به سرویس فدرال مهاجرت  در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: «  نمی توان کاهش سیل مهاجران را به عنوان یک تراژدی تلقی کرد. این یک نوسان  جزئی است  که  طی 5 سال  گذشته  مشاهده شده است.  مهمترین دلیل  کاهش تعداد مهاجران — اقتصادی است.  تولید کارخانه ها کاهش یافته است، ازاینرو نیاز آنها به  کارگر نیز کاهش یافته است.  دلیل دیگر  می تواند اجرای دقیق  مفهوم سیاست مهاجرتی  باشد  که در سال 2012 میلادی  توسط رئیس جمهور به امضا رسید.  در نتیجه روسیه  با دقت بیشتری  نسبت به  صدور ویزا  و دریافت مجوز کار برخورد می کند».

هم صحبت « اسپوتنیک»  معتقد است که در سال 2017 میلادی ، ممکن است تعداد مهاجران  افزایش یابد. » نوسان شدید مشاهده نخواهد شد، اما  گرایش به افزایش مهاجران مشاهده می شود. همه چیز وابسته به وضع اقتصادی است.  اگر اقتصاد خوب  رشد کند، هم تعداد مهاجران کاری بیشتر خواهد شد و هم تعداد گردشگران. مهاجرت آموزشی  نیز  تا زمانی  که  تغییرات ساختاری  در سیستم آموزش عالی روسیه  جریان داشته باشد، رشد خواهد کرد. عرصه آموزش عالی نیز یکی از آینده دارترین  جهات  در جلب  مهاجران است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала