گزارش و تحلیل

جوانی سلول ها

© Photo / NASA/Bill Ingallsفضانوردان اسکوت و مارک دو برادر دوقلو همسان
فضانوردان اسکوت و مارک  دو برادر دوقلو همسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکسال زندگی در فضا سلول ها را جوان می کند.

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از « Space.com»،  متخصصان  ناسا اولین نتایج  آزمایش نظارت بر سلامتی اسکوت کلی را  جمعبندی کردند. اسکوت کلی یکسال در ایستگاه بین المللی مداری بسر برد.  مارک کلی برادرش  در همان زمان در شرایط دشواری روی زمین زندگی می کرد.

نماینده ناسا  در این خصوص گفت: « تلومرهای اسکوت  در فضا درازتر شدند که شاید با کاهش  مصرف مواد غذایی و افزایش سطح  فعالیت فیزیکی در ایستگاه بین المللی فضایی مرتبط است.  اما وقتی او به زمین بازگشت « تلومرها» دوباره کوتاه شدند.  نکته جالب آن است که در ماه نوامبر « تلومرها» ی اسکوت و مارک  بشدت کوتاه شدند  که شاید با  نوعی رویداد  ناراحت کننده در خانواده های آنها مرتبط بوده است».

« تلومرها » سر کروموزوم ها هستند  که مانع از شکستن آنها می شوند و در طول زندگی  انسان، آن ها بتدریج کوتاه می شوند.  کاهش « تلومر»  تا حد  مشخص بحرانی  سلول را  به « رژیم پیری»  منتقل کرده و آن را از حیطه «کار» ارگانیزم خارج می سازد.

بدیگر سخن،  می توان گفت که  زندگی در فضا،  به دلایل نامشخصی  باعث کند شدن روند پیری سلول ها می شود — یا آن را کاملا متوقف می سازد و یا روند معکوس آن آغاز می شود.

اسکوت کلی و مارک کلی  به گفته « ناسا» در یک آزمایش  داوطلبانه شرکت کردند تا پزشکان  آژانس فضایی آمریکا  به درک تأثیر  فضا بر  سلامتی انسان بپردازند.  اسکوت و مارک  دو برادر دوقلو همسان هستند که زندگی آنها بطور یکسان جریان داشته است-  هر دوی آنها فضانورد هستند  که  به متخصصان کمک کرد  این آزمایش را با دقت زیاد به انجام برسانند.

 پزشکان « ناسا» با  آزمایش خون و بافت های دیگر قبل و بعد از  «مأموریت فضایی» یکساله  در ایستگاه بین المللی فضایی،  آزمایشات را با هم مقایسه کردند و  تغییرات جالب دیگری به غیر از « دراز شدن تلومرها» را مشخص کردند که زندگی در فضا موجب شده بود.

 به عنوان مثال، زندگی طولانی در فضا همانطور که  دانشمندان حدس می زدند  باعث کاهش آهنگ  شکلگیری استخوان ها شده و  تأثیر منفی ناچیزی بر  سرعت و دقت  حافظه می گذارد.  هر دو عامل منفی  به گفته متخصصان « ناسا»  چندان  بزرگ نیستند که  مسأله جدی برای  یک شخص تندرست  در سفر به ماه و یا مریخ ایجاد کند.

یکی دیگر از نتایج جالب آزمایشات ، کشف  این موضوع بود که زندگی در فضا  ممکن است باعث تشدید التهاب، افزایش سطح چربی  و هورمون ها در بدن شود.  ترکیب « میکروفلور روده» اسکوت در فضا تغییر کرد  و پس از آنکه او به زمین بازگشت ، همه چیز به حال عادی برگشت.

نکته جالب دیگر این بود که دوقولوهای همسان  از نقطه نظر ژنتیکی  کاملا یکسان نیستند- رمزگشایی اسید ریبونوکلئیک یا «آر.ان‌.ای» و «دی. ان. آ» نشان داد که بیش از 200 هزار سیگنال « آر. ان. ای»  که تنظیم کننده  انواع مختلف ژن هاست در سلولهای اسکوت و مارک به اندازه متفاوت وجود داشتند. این اختلاف می تواند یا به علت ژن های تغییر یافته جدید  و یا  پرواز به فضا رخ داده باشد. متخصصان زیست شناس  قول دادند  طی آنالیز  نمونه های آتی به راز این تغییرات پی ببرند.

به گفته « ناسا» گزارش نهایی در خصوص  سلامتی دوقلوهای «کِلی» در نیمه دوم سال جاری در یکی از مجلات معتبر علمی منتشر خواهد شد.  محققان امیدوارند این داده ها و گزارشات به ناسا و همه  جهانیان  برای سفر به مریخ و دیگر سیارات کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала