گزارش و تحلیل

آیا نفربر زرهی " فانتوم" ساخت اوکراین به بازارتسلیحات خواهد آمد؟

© Photo / President of the Ukraine Press Service/Mikhail Palinchakآیا نفربر زرهی " فانتوم" ساخت اوکراین به بازارتسلیحات خواهد آمد؟
آیا نفربر زرهی  فانتوم ساخت اوکراین به بازارتسلیحات خواهد آمد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت اوکراینی " اسپتس تخنو اکسپورت" در نمایشگاه IDEX-2017 در امارات متحده عربی ، " فانتوم" زرهی کوچک بدون سرنشین با اصلاحات جدید را به نمایش گذاشته است.

دفتر مطبوعاتی شرکت مذکور در این خصوص اطلاع داد.
اولین اصلاحیه ی " فانتوم" در تابستان سال 2016 بود. طبق گفته های کارکنان ، این نفر بر زرهی قادر است مجموعه های نظامی را حمل کرده ، مجروحین را از میدان جنگ خارج کرده و برنامه های نظامی را اجرا نماید. در این فانتوم مجموعه موشکی ضد تانک " باریر" را افزوده اند ، که با آن قادر است اهداف زرهی سبک و سنگین را در فاصله ی از 100 تا 50 هزار متری از بین ببرد. ضمنا ، نفر بر زرهی ، به بخش مسطح دوار ثابت برای انواع مختلف تسلیحات مجهز شده است.
موتور ترکیبی تمام چرخ ، با سیستم ترمز هیدرولیک باعث می شود که فانتوم خصوصیات حرکتی زیادی از جمله روی شن داشته باشد. ارتباط بین مرکز هدایت و فانتوم توسط ابزارهایی با برد رادیویی امن تا 10 کیلومتر یا از طریق کابل های فیبر نوری تا 5 کیلومتر تامین می شود.
کارشناس نظامی ، رئیس کل مرکز اطلاعاتی — تحلیلی " کاساد" باریس روژین در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت که نفربرهای زرهی جدید برای ارائه به بازار خارجی طراحی شده اند. در عین حال وی خاطر نشان نمود که طرف اوکراینی پیشتر قرارداد ارسال تانک های " اپلت" به تایلند و همچنین قرارداد با عراق برای ارسال نفربرهای زرهی —4 را لغو کرده است.
باریس روژین در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: " فانتوم ، به احتمال زیاد ، نام بازاری آن است که توجه و علاقه زیادی را به این دستگاه در خارج ایجاد می کند. برای همین در خصوص ارسالات گسترده این مجموعه به ارتش صحبت نمی شود. در واقع تولید یک سری از آنها در این مرحله به قراردادهای نظامی ژئوپلیتیکی مرتبط است. اما کیف حتی قرادادهای قدیمی را نمی تواند اجرا کند ، پس چطور می تواند در خصوص تولیدات و ارسال فن آوری جدید به خارج یا ارتش بگوید که جنبه ی شک برانگیزی دارد.
وی خاطر نشان نمود که همه ی تولیدات اخیر فن آوری نظامی توسط کیف برپایه فن آوری قدیمی شوروی است.
تمامی پروژه ها و تولیدات گسترده یعنی خمپاره انداز " مالوت" ، تفنگ " گوپاک" ، تانک " آزوتس" ، یا مدرن شده ی سیستم های قدیمی شوروی اند یا تلاش برای ترکیب سیستم های شوروی با سیستم های غربی است. اما در عمل معلوم شده است که تبلیغات بازاریابی ، با تولیدات درواقعیت تطابق ندارد. خمپاره اندازها خراب می شوند و هیچ صحبتی در خصوص پذیرش تانک های " آزوتس" و " تیرکس" در ارتش نیست. و خصوصیات اعلام شده " فانتوم" در واقع برنامه های کلی است که باید حل وفصل شود و تردید وجود دارد که حتی یکی از برنامه های برشمرده آن به خوبی کار کند."
به گفته ی وی ، اگر اوکراین موفق شود با فانتوم به بازار وارد شود ، بعید است که قدرت رقابت داشته باشد.
باریس روژین خاتمه داد: " فعلا آن اندازه که من می دانم ، قراردادهای مشخصی وجود ندارد یعنی فعلا آنها این فانتوم را به عنوان کالا در بازار پیشنهاد میدهند. باید بدانیم که سفارش دهنده های بالقوه یعنی کسانی که پول دارند یعنی پادشاهی های خلیج فارس امکان انتخاب دارند. اگر آنها واقعا می خواهند چنین سیستمی را بخرند ، آنرا با آنچه که مثلا روسیه یا آمریکا به بازار پیشنهاد داده اند، مقایسه خواهند کرد و رقابت اوکراین با آنها دشوار است. اگر سیستم های ارزان به بازار بیایند آنها با چینی ها رقابت می کنند و همچنین مشکلات جدی با رقبا خواهند داشت."

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала