گزارش و تحلیل

رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد: چند نسل از دیپلمات ها تجربه چورکین را خواهند آموخت

Посол России ООН Виталий Чуркин
Посол России ООН Виталий Чуркин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محافل اجتماعی جهان مخصوصاً دیپلمات ها در رابطه با در گذشت ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد در غم و اندوه بسر می برد. وی بیستم فوریه یک روز پیش 65 سالگرد تولد خود ناگهان در گذشت.

همکاران چورکین را بعنوان یک دیپلمات مشهور و دارای معلومات همه جانبه و انسان درخشانی که بدون خستگی از منافع روسیه دفاع می‌نمود را می‌شناسد و به یاد خواهند داشت

«ووک یرمیچ» رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که ویتالی چورکین بعنوان حرفه‌ای ترین دیپلمات در تاریخ سازمان ملل متحد خواهد ماند. یرمیچ اظهار داشت

«این خبر مرا شوکه کرد. کاملاً روشن است که ویتالی چورکین در خاطره ما بعنوان دیپلمات بسیار صلاحیت دار در تاریخ سازمان ملل متحد خواهد ماند. کمتر کسی باشد که در تاریخ این سازمان چنین تأثیری گذاشته باشد. من اطمینان دارم که چند نسل از دیپلمات ها تجربه چورکین را خواهند آموخت. این افتخار نصیب من شد که در دوره های متفاوت با وی همکاری کردم و من بسیاری چیز ها را از او یاد گرفتم. صربستان همیشه چورکین را مانند دوست واقعی و دلیر کشور خود به یاد خواهد داشت. ما همیشه فرصت داشتیم از او کمک بخواهیم. ویتالی چورکین نه تنها یک پدیده برجسته از نظر حرفه‌ای و فکری بلکه انسانی بود که با احساسات گرم و خصوصیات معنوی بالای خود اطرافیان را به خود جلب می کرد. خانواده‌های ما با همدیگر دوست بودند و ما همدیگر را خوب می شناختیم. مرگ او در درجه اول ضایعه بزرگ برای خانواده او است و همچنین ضایعه ای برای سراس روسیه و سازمان ملل متحد است و عرض کنم که برای صلح در سراسر جهان هم است».

ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
نمايندگان کشورهاي مختلف، درگذشت ويتالي چورکين نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد را تسليت گفتند
به گفته ووک یرمیچ، روسیه در مورد همه مسایل مربوط به صربستان دارای موضع خیلی محکم و اصولی است و این موضع تغییر نخواهد کرد. ووک یرمیچ ادامه داد: «چورکین انسانی بود که با اتکا به این موضع با زبردستی کار می کرد و طوری فعالیت می‌کرد که ما همیشه از حمایت اطمینان بخش روسیه برخوردار می شدیم. دیپلماسی روسیه دیپلماسی کشور بزرگ است و من اطمینان دارم که جای سفیر چورکین را دوباره یک دیپلمات مجرب و دارای خیرخواهی به صربستان اشغال خواهد کرد ولی کمتر کسی می‌تواند به تجربه‌ای که چورکین در امور بالکان داشت افتخار کند.

ووک یرمیچ ضمن یادآوری خاطرات خود می گوید: «ما هنگامی که من وزیر خارجه صربستان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل بودم با هم کار کردیم. ما در کارزار انتخابات دبیر کل سازمان ملل که روسیه در آن نقش چشمگیری ایفا کرد در همکاری تنگ بودیم. من یک صحبت با او را بیاد دارم وقتی که من به او گفتم که قصد دارم خود را برای ریاست مجمع عمومی سازمان ملل معرفی کنم. آنگاه چورکین از من پرسید: «آیا اطمینان داری که در این مسابقه تا آخر خواهی ایستاد؟ برایت سخت خواهد بود. خیلی‌ها به مقاومت خواهند پرداخت». من گفتم که تا آخر خواهم ایستاد. من این جواب چورکین را شنیدم: «اگر اطمینان داری که از عهده این کا بر می آیی، برو. روسیه از تو حمایت می کند و تو پیروز می‌شوی». همین طور هم شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала