گزارش و تحلیل

شوک وزیر خارجه ترکیه به ایران

© REUTERS / Henry RomeroМинистр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу
Министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کم و بیش صحبت های وزیر امورخارجه عربستان سعودی و وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ قابل پیش بینی بود اما صحبت های وزیر امور خارجه ترکیه در مورد ایران به هیچ وجه قابل پیش بینی نبود.

طی چند دهه اخیر روابط ایران و ترکیه علیرغم همه فراز ونشیب ها برقرار بوده و ایرانی ها همیشه تلاش داشتند رابطه خوبی با همسایه شمالی خود داشته باشند اما از زمانی که تفکر های نئوعثمانی در ترکیه گسترش یافته این کشور در همه جنگ های منطقه ای درگیر شده و همه کشورهای خاورمیانه را به امید بازگرداندن امپراتوری عثمانی به آتش کشیده.
امروزه تقریبا هیچ جنگی در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا نیست که رد پای ترکیه در آن نباشد. این کشور امروزه به پایگاه گروه های سلفی تندرو و اخوان المسلمین تبدیل شده و پایگاه طراحی عملیات تروریستی بر علیه بسیاری از کشورها از شرق آسیا گرفته تا آفریقا و اوروپا به حساب می آید
در سوریه و عراق که ترکیه مستقیم بخش هایی از سرزمین های این دو کشور را اشغال کرده.
با این اوصاف وزیر امو خارجه ترکیه ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای همجوار و حمایت از تروریسم می کند.
احتمالا وی توقع دارد ایرانی ها چشم بر اهداف توسعه طلبانه ترکیه و عربستان سعودی ببندند و اجازه دهند اینان همه متحدین ایران در منطقه را نابود کنند و بعد به سراغ ایران بیایند.
ای کاش یک خبرنگار واقعی آنجا بود تا از وزیر امور خارجه ترکیه سوال می کرد آیا ایران در مصر و لیبی و الجزایر و چین و آسیای میانه و شرق آسیا و اوروپا و استرالیا و آمریکا… هم حضور دارد که همپیمانان ترکیه و عربستان سعودی در آنجا در حال ستیز و انجام اعمال تروریستی هستند؟

Russian Foreign Minister Sergey Lavrov at the 53rd Munich Security Conference - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بن و مونیخ – بدون جهش
آیا گروه های تروریستی موجود در سوریه و عراق با ایران هم مرز هستند واز ایران امکانات دریافت می کنند یا اینکه در ترکیه و مناطق مرزی این کشور حضور دارند و امکانات و تدارکات خود را از این کشور دریافت می کنند؟
جای تاسف دارد که ترک ها حافظه بسیار کوتاهی دارند و فراموش می کنند که همین چند صباح پیش عربستان سعودی و اسرائیل و ایالات متحده از کودتای نظامی در این کشور حمایت کردند در حالی که ایران در کنار دولت ترکیه ایستاد.
در اجلاسی که آقای ظریف از دوستی و برادری سخن به میان آورد وزیر امور خارجه عربستان سعودی از کینه و دشمنی سخن می گفت ، بدیهی است این مساله نشان می دهد هنوز طرف مقابل به پختگی لازم جهت گفتگو نرسیده یا فرهنگ گفتگو را ندارد و خوب در این شرایط فعلا زمان برای گفتگو مناسب نمی باشد.
البته پس از سخن پراکنی های رئیس جمهوری ایالات متحده بر علیه ایران بدیهی بود که عربستانی ها هم شیر شوند و به فکر چنین سخن پراکنی هایی بیافتند اما در مورد ترک ها توقع آن بود که منطقی تر باشند و متوجه باشند که درب همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد.
در مورد وزیر دفاع اسرائیل که معلوم است " نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است".
البته این اولین بار نیست که وزیر امور خارجه ترکیه چنین سخنانی را در مورد ایران و کشورهای همجوار بیان می دارد و ترک ها در اجلاس آستانه تلاش های مذبوحانه ای انجام دادند تا ایران را از فرایند صلح حذف کنند و ظاهرا تا وقتی که ایرانی ها واکنش مناسب نشان ندهند این سخن پراکنی ها و رفتارها ادامه خواهد یافت.
پس از رفتارهای ترکیه بر علیه ایران و همپیمانان ایران و سخنان اخیر وزیر خارجه ترکیه بر علیه ایران، بسیاری ایرانی ها امروزه خواهان آن هستند که تکلیف رابطه ایران و ترکیه روشن شود آیا ترکیه کشور دوست است یا دشمن؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала