القای افسردگی در برنامه های صدا و سیما/ مردان مظلومان واقعی حوزه سلامت

© Photo / Jeffreyمرد غمگین در زیر زمین
مرد غمگین در زیر زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: هرچند ظاهرا میزان افسردگی در زنان بیشتر است اما فروپاشی روان در مردان بیشتر اتفاق می افتد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- سعید نمکی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی سلامت مردان با موضوع تروما در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: سال ها زنان و کودکان دو محور فعالیت سازمان جهانی بهداشت بود اما ناگهان دریافتند که حداقل 50 درصد جمعیت جهان به ویژه در کشورهای درحال توسعه در حال فراموش شدن هستند که منظور آنان مردان بود.

نمکی، از مردان به عنوان مظلومان واقعی حوزه سلامت نام برد و افزود: در کشورهای در حال توسعه هنوز نان آور نخست خانواده، مردان هستند و سخت ترین کارهای زیان آور را مردان انجام می دهند.

وی اضافه کرد: مردان به دلیل انجام کارهای سخت، بیشتر به بیماری های اسکلتی و عضلانی مانند آرتروز مبتلا می شوند و در کشورهای در حال توسعه بیشترین فشار روان را تحمل می کنند و به علت فشارهای اقتصادی از بیماری های خلقی رنج می برند.

 

غفلت از آموزش نیروی انسانی

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در تمام برنامه های توسعه ای، برنامه ای برای «آدم توسعه یافته» نداریم. انسان توسعه نیافته در عرض پنج دقیقه می تواند تمام زیرساخت های توسعه را از بین ببرد اما از آموزش نیروی انسانی غفلت کردیم.

نمکی افزود: برنامه های پیشگیری از حوادث باید با توجه به اقلیم کشور، انعطاف پذیر باشد؛ از بهداشت روان و تروما و استرس های بعد از تروما غافل هستیم و آن را مدیریت نمی کنیم.

درحادثه پلاسکو با روح و روان مردم بازی شد

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: در حادثه آتش سوزی پلاسکو با روح و روان مردم بازی کردیم و در طول دو هفته لحظه به لحظه روح و روان مردم را بمباران کردیم که اصلا ضرورت نداشت.

نمکی افزود: با مدیریت می توان هنگام بحران، آرامش را به مردم القاء کرد.

به گفته وی، بسیاری از تروما و حوادث در کشور ناشی از افسردگی مردم است چراکه بطورمثال زنی به خاطر افسردگی فراموش می کند پیچ گاز را ببندد یا مردی حین رانندگی حواسش جای دیگری است و تصادف می کند.

القای افسردگی در برنامه های صدا و سیما

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: در پایان اغلب سریال های ایرانی از سازمان پزشکی قانونی، بهشت زهرا و امور زندان ها تشکر و قدردانی می شود و موضوع زندان، بیمار و مرگ حتما باید در سریال های ایرانی وجود داشته باشد که این القای افسردگی است.

نمکی در ادامه به نقش تشکل های مردمی در مدیریت حوادث و تروما پرداخت و افزود: در هیچ کجای دنیا در بحث حوادث و تروما، دولت همه کاره نیست اما ما طلبکاری عجیبی در این حوزه در مردم ایجاد کرده ایم که حتی برف جلوی خانه ها را دولت باید پارو کند درحالی که تشکل های غیردولتی و مردم پیش قراولان اصلی در مدیریت حوادث به شمار می روند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала