گزارش و تحلیل

اقتصاد تاجیکستان

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر کارخانه تولید آلومینیوم در تاجیکستان
کارخانه تولید آلومینیوم در تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلومینیوم ناجی اقتصاد تاجیکستان است.

 تاجیکستان  در انتظار افزایش قیمت فلزات رنگین است. در کشور که  هم اکنون با مشکات مالی دست به گریبان است، برنامه هایی  بر اساس  پیش بینی های  خوشبینانه تهیه می بینند.  مقامات تصمیم گرفتند  تولید  « فلز بالدار» افزایش یابد.  عالم فصح الدینوف ، خبرنگار « اسپوتنیک»  از دوشنبه گزارش می دهد.

 تاجیکستان تصمیم گرفت  تا 40 درصد تولید آلومینیوم را افزایش بدهد.  این برنامه ها بر اساس  پیش بینی های  پیشرفت اوضاع در  بازار فلزهای رنگین بنا شده است. در دوشنبه  معتقدند که قیمت  « فلز بالدار» در جهان افزایش خواهد یافت.

نعمت الله حکمت الله زاد وزیر  توسعه اقتصادی و بازرگانی تاجیکستان در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک» گفت:  ما تولید آلومینیوم  به حجم 179 هزار تن در سال 2017 میلادی را پیش بینی می کنیم. اگر تقاضا در بازار جهانی افزایش یابد، تولید را می توانیم افزایش بدهیم».

این فلز در مرکز فلزات صادراتی تاجیکستان قرار دارد.  یگانه کارخانه آلومینیوم «  تالکو» در آسیای مرکزی  آن را تولید و صادر می کند.  این کارخانه در زمان شوروی در  50 کیلومتری دوشنبه ساخته شد.  دولت تاجیکستان بعد ها آن را  مدرنیزه کرد  که از نظر صرف انرژی با صرفه تر  و از نقطه نظر محیط زیست  امن تر شد.  مقامات تاجیکستان روی افزایش  تولید حساب می کردند اما بحران  سربلند کرد.  در سال گذشته افت تولید آلومینیوم در کشور حدود 7  درصد بود.

—   علت کاهش  حجم تولید  در سال گذشته،  وضعیت منفی بازار بود.  حجم تقاضا از سوی واردکنندگان اصلی این فلز کاهش یافت.  در اکراین و  ازبکستان ، قزاقستان  و ارمنستان تقاضا برای  این فلز شدیدا کاهش یافت که واردکنندگان سنتی آلومینیوم تاجیکستان هستند.  قیمت  بی ثبات این فلز در بازار جهانی نیز یکی دیگر از  علل کاهش تولید بود.  متأسفانه قیمت آلومینیوم در  سال 2016 کمتر از سال 2015 میلادی بود».

در پیش بینی های سال جاری، مقامات تاجیکستان خوشبین هستند.  این پیش بینی ها بر اساس ارزیابی  تحلیلگران  بین المللی  استوار است که معتقدند در سال جاری،  بازار جهانی ممکن است با کمبود آلومینیوم روبرو شود و این کمبود ممکن است  حدود 630  هزار تن باشد.  بدین ترتیب  قیمت  آلومینیوم افزایش خواهد یافت.  در سال 2017  قیمت این فلز ممکن است  به 1800 دلار  و در سال 2018 میلادی  به 1900  دلار در ازای هر تن برسد.  هر چند پیش بینی های بدبینانه نیز  وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала