گزارش و تحلیل

روسیه تا آغاز تابستان همه قرض های خود را باز پرداخت خواهد کرد

© Sputnik / Kirill Kallinikovروسیه تا آغاز تابستان همه قرض های خود را باز پرداخت خواهد کرد
روسیه تا آغاز تابستان همه قرض های خود را باز پرداخت خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک منبع در دولت روسیه به اسپوتنیک گفت که روسیه بدهی های شوروی به کشور های خارجی را باز پرداخت خواهد کرد، توافقی در باره بازپرداخت آخرین بدهی 125/2 میلیون دلاری حاضر و آماده است و منتظر امضا می باشد. مراسم امضا در ماه های نزدیک انجام می‌شود و پرداخت پول ممکن است تا رسیدن تابستان صورت گیرد.

هفته گذشته وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که روسیه بدهی 60/6 میلیون دلاری خود به مقدونیه را بازپرداخت کرد و در حال حاضر یگانه کشوری که روسیه از دوران شوروی به آن بدهکار است بوسنی و هرزگوین است. این کشور مانند مقدونیه پس از تقسیم یوگسلاوی تشکیل شد و حق داشت بخشی از بدهی های شوروی سابق را بطلبد. وزارت دارایی کشور ما ذکر کرد که توافقنامه بین دولتی روسیه و بسنی و هرزگوین بوسیله وزارت دارایی روسیه از طرف دولت این کشور به امضا خواهد رسید و پرداخت بدهی 45 روز بعد از مراسم امضا صورت خواهد گرفت. 

Заместитель Министра финансов Российской Федерации Сергей Сторчак - اسپوتنیک ایران
روسيه قرض نخواهد داد بلکه خودش قرض می‌گیرد ولی بطور استثناء ممکن است به ایران وام دهد

بدهی شوروی سابق به کشور های خارجی از طرق متفاوت تشکیل شد. اتحاد شوروی در نتیجه فعالیت خود در بازار قرض ها پس از 1983 بدهکار شد. و قرض روسیه به یوگسلاوی بر اثر معاملات کشور ما به آن کشور بوجود آمد.
«آلکساند بازیکین» رئیس شرکت حقوقی HEADS Consulting پیدایش این بدهی را چنین توضیح کرد: «اتحاد شوروی از یک سو به یوگسلاوی محصولات صنایع دفاعی و مواد انرژی‌زا را به مبلغ N تحویل می‌داد و از سوی دیگر یوگسلاوی کالا های مصرفی را به میزان M می فروخت و بدهی به حساب تفاوت واردات و صادرات فی مابین پدید آمد. یعنی اسناد ثبت بدهی صادر نشد و تعهدات رسمی و جریمه ها ثبت نشد تنها داد و ستد می شد».
این کارشناس گفت که روسیه بدهی خود را به کشور های باشگاه پاریس حتی در 2006 باز پرداخت کرد هر چند که بنا به توافقات حاصله می‌توانست این کار را تا 2115 انجام دهد. بدهی به یوگسلاوی از قرار دیگر است. به گفته آلکساند بازیکین، این‌گونه قرض ها معمولاً زود و پیش از موعد پرداخت نمی‌شوند و باز پس دهی سریع آن‌ها استثناء از قاعده است».
به عقیده پروفسر «یوری یودنکوف» استاد کرسی دارایی و گردش پول و اعتبار آکادمی اقتصاد مردمی و خدمت دولتی وابسته به ریاست جمهوری روسیه، بازپرداخت بدهی شوروی بیشتر یک دستاورد سیاسی تا بودجه ای است. این یک نقطه نمادین است.برای وضعیت بین‌المللی این امر خیلی مهم است که ما بدهی های شوروی را قبول و بازپرداخت کردیم و در عین حال قرض های کشور هایی را مانند ویتنام و الجزایر بخشیدیم.
ولی این اقدام تاریخی بر میزان بدهی خارجی روسیه هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. یوری یودنکوف پروفسور آکادمی اقتصاد مردمی و خدمت دولتی وابسته به ریاست جمهوری روسیه می‌گوید که در دوره ما میزان بدهی های بخش خصوصی روسیه افزایش یافته و بنا به برخی ارزیابی ها این قرض به 700 میلیارد دلار رسیده و میزان ذحیره بین‌المللی کشور ما معادل 394 میلیارد دلار است. هر چند که بر اثر تحریم روسیه اشتهای شرکت های روسی به پول گرفتن از خارج کمتر شده ولی عجالتاً مبلغ بدهی بازرگانان روسیه باز هم چشمگیر است.
مطابق داده‌های بانک مرکزی روسیه، اول اکتبر سال گذشته مبلغ بدهی دولتی روسیه 38/6 میلیارد دلار بود و بدهی بخش خصوصی این کشور تا 256 میلیارد دلار رسید. وزارت دارایی روسیه در شرایط تحریم روسیه تصمیم گرفت که دیگر در داخل کشور قرض گرفته نشود. بدین سان میزان بدهی حساب شده به روبل در مقایسه با بدهی ارزی رو به افزایش خواهد نهاد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала