دوایت یورک: به‌خاطر سفر به ایران کاری کردند که حس کردم جنایتکارم (عکس)

© AFP 2023 / Boris Roessler / DPAدوایت یورک: به‌خاطر سفر به ایران کاری کردند که حس کردم جنایتکارم (عکس)
دوایت یورک: به‌خاطر سفر به ایران کاری کردند که حس کردم جنایتکارم (عکس) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوایت یورک، مهاجم پیشین منچستریونایتد به دلیل بازی در تیم ستارگان جهان در تهران در سال ۲۰۱۵، از سفر به آمریکا باز ماند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از یورونیوز، این ستاره ۴۵ ساله ترینیداد و توباگویی هفته گذشته برای کار در شبکه ورزشی بی‌این اسپورت به قطر رفته بود و قصد داشت از راه میامی در آمریکا به کشورش بازگردد. اما روز جمعه در فرودگاه دوحه به دلیل داشتن مهر ورود به ایران در پاسپورتش از سوار شدن به هواپیما باز ماند. آقای یورک در تابستان سال ۲۰۱۵ در قالب تیم ستارگان جهان در برابر تیم منتخب ایران به میدان رفته بود.
به گزارش گاردین یورک در این‌باره گفت: «واقعا نمی‌فهمیدم چه اتفاقی دارد می‌افتد. اینقدر به آمریکا سفر کرده‌ام که شمارش از دستم در رفته. عاشق این کشورم. ولی با من کاری کردند که حس کردم یک جنایتکارم.» وی درباره چگونگی این اتفاق افزود: «بلیتم را خریده بودم. کارت پرواز را هم گرفتم و آماده سوار شدن بودم که دو مامور جلویم را گرفتند. با خودم گفتم چه خبر شده. آن‌ها به من توضیح دادند که مشکل ویزا دارم و به دلیل مهر ورود به ایران در پاسپورتم، جلوی اسم من یک علامت قرمز زده اند. من برای شرکت در یک مسابقه اسطوره‌ها به ایران رفته بودم و حتی یک شب هم آنجا نماندم.»

​در حالی که رسانه‌های بریتانیایی و خبرگزاری فرانسه، بروز این مشکل را به دستور اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور با جمعیت عمدتا مسلمان مرتبط می‌دانند، به نظر می‌رسد که مورد دوایت یورک به دلیل قانونی است که در سال ۲۰۱۶ و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در کنگره آمریکا تصویب شد؛ این قانون پس از حملات تروریستی در پاریس و کالیفرنیا تصویب شد و براساس آن شهروندان کشورهایی که پیشتر می توانستند بدون ویزا به ایالات متحده بروند، در صورتی که از اول مارس سال ۲۰۱۱ به سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند، باید برای ورود به خاک ایالات متحده درخواست ویزا کنند.
به گفته آقای یورک، ماموران در فرودگاه دوحه به وی یادآوری کردند که حتی در صورت سوار شدن به هواپیما، به محض رسیدن به آمریکا به قطر بازگردانده خواهد شد.
پیش از این کییِل مگنه بوندویک، نخست وزیر سابق نروژ به دلیل آنکه در سال ۲۰۱۴ به ایران سفر کرده بود، در یکی از فرودگاه های واشنگتن بازداشت شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала