گزارش و تحلیل

فهرست پهپادهای سوریه

© Fotolia / Chirnoagarazvanپهپاد
پهپاد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بررسی پهپاد های سوریه برای نظامیان روسیه جالب است.

وزارت دفاع  فدراسیون روسیه کاتالوگ پهپادهایی را تهیه کرده است که در جریان عملیات در سوریه  به دام افتادند.  در این فهرست  دهها  پهپاد  تجاری، نظامی و حتی دست ساز از  انواع مختلف کشورها  شامل شده است.  تمام  آن ها مورد بررسی  و آزمایش قرار می گیرند و پرواز بخشی از آنها در  مرکز ویژه ای در « کالومنا»  انجام می شود.  به گفته کارشناسان ، این کاتالوگ  ارزیابی  سطح  طراحی پهپاد  دشمن بالقوه  و  تاکتیک  کاربرد آن را ممکن می سازد.

به گفته تعدادی از  همصحبت های « اسپوتنیک» در  رشته هواپیماسازی  و از وزارت دفاع، تهیه فهرست  پهپاد ها  از آغاز عملیات  روسیه در سوریه جریان دارد.  هر یک از پهپاد ها  از سند جداگانه  حاوی  عکس های آن و  شمای فنی مورد استفاده در ساخت آن  و توضیحات  مربوط به خصوصیات  پهپاد برخوردار است. اگر پهپاد سالم  و قابل هدایت باشد، در توضیحات کاتولگی آن ، نتایج پروازهای آزمایشی  اضافه می شود.  این غنایم در  مرکز  بین نهادی  پهپادها « کالومنا» مورد آزمایش قرار می گیرند.

 نماینده رشته  هواپیمایی در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: «  تا کنون دهها نوع پهپاد بررسی  شده اند.  این پهپاد ها که توسط  متخصصان در  نواحی جنگی جمع آوری شده اند به  نظامیان  سوریه تحویل داده شد.  اکثر آن ها  بر اثر سقوط و یا مورد هدف قرار گرفتن  پدافند هوایی آسیب زیادی دیدند و یا از کار افتادند.   اما بعضی از آنها کاملا سالم  و با پولت هدایت بودند».

 در این فهرست تعداد زیادی از پهپادهای  متعلق به « داعش»  و  یا گروه های دیگر شبه نظامیان  وجود دارد.  بیشتر پهپاد ها در پالمیرا و حلب آزاد شده، پیدا شدند.  همانا در آنجا اکثر  پهپاد های یافت شده سالم و با  « پولت هدایت» هستند.

پهپاد های کوچک مینیاتوری و پهپاد های بزرگ  به وزن  دهها کیلو گرم  نیز در بین آن ها هستند. بخش اعظم این غنایم — پهپادهای تجاری  تولیدکنندگان از دهها کشور جهان —  از جمله اروپا، آمریکا و چین — هستند.  پهپادهای  ویژه نظامی نیز در بین آن ها هست.  از جمله پهپادهای سبک آمریکایی RQ-11 Raven که به احتمال زیاد  شبه نظامیان «داعش» آن ها را از دست نظامیان عراقی تصاحب کردند.

 تعداد زیادی از پهپاد های دست ساز نیز دراین فهرست شامل شده اند  که بخشی از آنها با اجزاء  ساخته شده در کارخانه ها درست شده اند و  بعضی از آن ها  از هر چه دم دست بوده است.  روی آن ها یا دوربین های رقمی نصب شده بود و یا  مقدار کمی مواد منفجره.

یوری لیامین  کارشناس مستقل  نظامی در این خصوص  گفت: « منبع اصلی تهیه پهپادها توسط  تروریست های  سوریه — فروشگاه های اینترنتی است.  آنها این پهپاد ها را از طریق ترکیه خریداری می کنند. خودشان هم پهپادهایی با خرید اجزاء  از طریق اینترنت  می سازند. محبوب ترین مدل، پهپاد تجاری  Skywalker   و   Skyhunter است. قیمت هر یک از آن ها چند صد دلار است.  می توان مواد منفجره را به آنها وصل کرد و مثل « کامیکادزه» از آن ها استفاده کرد».

 به گفته دنیس فدودیتوف  سردبیر  نشریه تخصصی  در رشته  پهپاد —UAV.ru — حتی با اطلاعات جسته و گریخته که به دست  مطبوعات افتاده است، مشخص است که  تروریست های « داعش»  بطور گستره از سیستم  پهپاد استفاده می کنند.

 متخصص در این خصوص گفت: « اولا از نظر  اقتصادی باصرفه است. در این فهرست پهپاد های  چینی  و  پهپاد های کوچک  از نوع « X-UAV»  مشاهده می شود.  دوما پهپادهای کوچک آمریکایی  نیز در این فهرست شامل شده اند که به عنوان کمک  نظامی- فنی به عراق ارسال شده بودند.  سوما، احتمال دارد که در « داعش»  پروژه  ای در رشته  ساخت سیستم پهپاد وجود داشته باشد که البته کوچک و با امکانات پرواز محدود است».

به گفته  متخصص روسیه،  مطالعه  نمونه های  پهپاد های  به غنیمت گرفته شده در سوریه برای  نظامیان روسیه  جالب است.  زیرا بدن ترتیب آنها می توانند  سطح طراحی  و قدرت دشمن بالقوه و بطور غیر مستقیم ، تاکتیک کاربرد آن ها را ارزیابی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала