گزارش و تحلیل

پس از الباب منبیج و رقه

© AFP 2023 / George Ourfalianنظامیان ارتش سوریه در الباب
نظامیان ارتش سوریه در  الباب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هدف بعدی پس از الباب، باید منبیج و رقه باشد.

 رسانه های ترکیه با استناد به  گفته های  خلوصی آکار ژنرال بازنشسته نیروی هوایی  ترکیه و رئیس  ستادکل  نیروی هوایی،  خبر  آزادی کامل  شهر « الباب» از  وجود داعشیان را  اعلام کردند.  در عین حال،   ستادکل ترکیه  خبرهای  مربوط به  آزادی شهر  را مورد تأیید قرار نداد  و  فکری  ایشیک وزیر دفاع  کشور  اعلام نمود که  « الباب»  از هر سو  محاصره شده است  و هم اکنون  در داخل شهر  کارهای پاکسازی جریان دارد.

 اردوغان کاراکوش سرهنگ بازنشسته  نیروی هوایی ترکیه  با تفسیر  اوضاع پیرامون  شهر « الباب»  و در باره  اعلامیه  ریاست ستادکل  در باره آزادی شهر  توضیح داد  و گفت که  چگونه  می توان  امنیت  منطقه پس از  آنکه  عملیات به پایان  برسد  را تأمین کرد و  ترکیه پس از  « الباب»  چه هدفی در مقابل خود قرار  خواهد داد.

به گفته  کاراکوش،  اعلامیه پایان  عملیات در «الباب»  به معنای  آن نیست که نیروهای ترکیه این  محل را ترک خواهند کرد.

—  آمریکا از حزب  اتحادیه دمکرات  حمایت می کند  که منطقه  شرق فرات را کنترل می کند.  نیروهای حزب  اتحادیه دمکرات  خواهان  تصرف  « رقه» هستند.  اگر این اتفاق رخ بدهد، به تجزیه سوریه خواهد انجامید.  از اینرو  ترکیه  باید  علاوه بر  انجام عملیاتی که مانع از تجزیه سوریه شود  باید  به فکر تضعیف  موضع حزب اتحادیه دمکرات  و حزب کارگر کردستان باشد.   نیروهای ترکیه  باید  نیروهای کرد را در «حلقه تنگ»  گرفتار سازند.  از اینرو باید به سمت  « رقه» پیشروی کرد.  به نظر من، این را می توان استراتژی  صحیح از سوی ترکیه نامید.  بعلاوه می توان  کاری کرد تا گروهک های حزب اتحادیه دمکرات از «  منبیج» خارج شوند.  این موضوع  پاسخگوی منافع روسیه و سوریه خواهد بود.   زیرا  این نوع استراتژی  که مانع  از  گسترش نفوذ  نیروهای کرد  در اراضی  واقع در غرب « فرات»  و « ایجاد کریدور  بزرگ  خاور میانه»  شود،  کمک مهمی  برای  حفظ تمامیت ارضی  کشور سوریه خواهد بود».

 به عقیده  کاراکوش،  هم اکنون  بیش از 3 میلیون نفر  از اهالی سوریه در ترکیه  مستقرند  که برای  سکونت آنها  باید  مناطق  امنیتی ایجاد شود.  برای دوری از اقامت دائمی آنها  در  خاک ترکیه،  ترکیه باید  بتدریج آنها را به اراضی  آزاد شده سوریه   برگرداند.  بدین ترتیب  یکپارچگی سوریه حفظ خواهد شد  و  فرایند  بازگشت  سوری ها به وطن آغاز خواهد شد.

اعلامیه درباره اینکه  « عملیات در الباب به پایان رسیده است»  به معنای آن است  که  این محل بطور کامل از وجود داعشیان  پاک شده است  و تا حد مشخصی  تحت کنترل  نیروهای ترکیه قرار دارد و  برای تأمین امنیت در آنجا،  باید  از سوری های ساکن در خاک ترکیه استفاده کرد.  کاراکوش گفت: «  به  عقیده من،  پس از پایان  عملیات در « الباب» باید به فکر سکونت  سوری ها در مناطق آزاد شده  بود و امنیت آن ها باید  توسط  نیروهای مسلح ترکیه  و ارتش سوریه تأمین شود».

به عقیده ژنرال بازنشسته  نیروی هوایی ترکیه، اهداف آتی ترکیه  در سوریه باید شهرهای « منبیج و رقه» باشند.

—  آمریکا و ترکیه  در باره  هماهنگی عملیات خود در خصوص  انجام عملیات  آزادی « رقه» از دست  داعش به توافق رسیدند.  در عین حال، مایلم  این نکته را  متذکر شوم که  در قالب  این تعامل،  باید قبل از هر چیز به  تضعیف  عملیات حزب اتحادیه دمکرات و حزب کارگر کردستان توجه نشان داد.  برای دستیابی به صلح در منطقه، باید  به طرح  ایجاد کریدور کردی پایان داد  که بخشی از نظریه «  خاور میانه بزرگ» است.  رسیدن به این هدف فقط با احاطه  نیروهای  حزب اتحادیه دمکرات و حزب کارگر کردستان از  جنوب  در  « رقه» ممکن خواهد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала