گزارش و تحلیل

جبهه جدید داعش

© Sputnik / Maksim Blinovدیدار سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با صلاح الدین ربانی، همتای افغانی در مسکو
دیدار سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با صلاح الدین  ربانی، همتای افغانی در  مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعش جبهه جدیدی در افغانستان می گشاید.

چندی پیش ، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با صلاح الدین  ربانی، همتای افغانی خود  دیداری داشت. در آن دیدار  موضوع توسعه همکاری دو جانبه  و  مبارزه مشترک با تروریسم بررسی شد. در جریان بحث و گفتگو، طرف روسیه نسبت به افزایش  نفوذ « داعش»  در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرد.

آزی اسدالله آگوز کارشناس  در امور کشورهای آسیای مرکزی در مصاحبه با  « اسپوتنیک» تحکیم مواضع  سازمان تروریستی در افغانستان را مورد تفسیر قرار داد.

به گفته وی، در نتیجه  عملیات ضد تروریستی  در سوریه و عراق، داعش  نفوذ سابق خود را از دست می دهد  و سعی می کند جبهه جدیدی   در منطقه  آسیای مرکزی برای خود دست و پا کند.  به عقیده « آگوز»  داعش  طی چند سال اخیر به لحاظ پیوستن  گروهک ها در شمال افغانستان  و تعداد قابل توجهی از شبه نظامیان  آسیای میانه توانست مواضع خود را تحکیم بخشد.

کارشناس  گفت، با توجه به این  مهم که  ترکیه  یکی از  مهمترین مسیرهای  نقل و انتقال  شبه نظامیان است، این کشور باید  کنترل مرزی را شدت بخشد.

—  مهمترین مسیر  انتقال  تروریست های  «داعش» از آسیای  میانه  و افغانستان به  خاک سوریه و عراق از  ترکیه عبور می کند.  این نقل و انتقال در جهت عکس نیز جریان دارد — از خاک ترکیه به افغانستان.  مرز ترکیه به  نقطه ترانزیت مبدل شده است. در ازای 600-500  دلار می توان از ترکیه وارد  افغانستان و ایران شد».

آگوز متذکر شد که در این اواخر  ترکیه  اقداماتی در جهت تشدید کنترل مرزی به انجام می رساند.

—  پلیس در نتیجه عملیاتی که در Zeytinburnu ناحیه « استامبل» — محل  استقرار  جهادگرایان  آسیای میانه  قبل از رفتن به سوریه و عراق —  400  شهروند افغانستان را که قصد عبور از مرز بطور غیرقانونی را داشتند بازداشت کرد و  180 نفر آنها  با هواپیما به  افغانستان برگردانده شدند.

به گفته « آگوز» پس از آنکه در  دهه 1980، آمریکا  حمایت از  اسلام گرایان  رادیکال را  آغاز کرد  در افغانستان اولین سازمان های جهاد گرا ظاهر شدند، از اینرو در  کشور افغانستان زمینه ایدئولوژیکی برای  افزایش فعالیت «داعش» وجود دارد.

—  هدفی که آمریکا در  سال 2001 عنوان کرد، تبدیل  افغانستان به منطقه ای  آزاد از تروریسم بود.  وقتی آمریکا پس از 15 سال، افغانستان را ترک کرد، هنوز  هدف  اصلی  اجرا نشده بود. افغانستان همچنان  منبع  خطر تروریستی باقی می ماند».

در زبان دری، ضرب المثلی هست که  ترجمه تحت اللفظی آن بدین معناست که « بار کج به مقصد نمی رسد».  همانا چنین اتفاقی در سال 2001 در افغانستان رخ داد.  آگوز ، کارشناس  در امور  آسیای مرکزی در این خصوص گفت: در آن زمان  ساختار  کشوری و ارتش افغانستان بر اساس نمونه آمریکایی ایجاد شد  — ارتش قراردادی  و سیستم ریاست جمهوری. همه اینها باعث  تضعیف و  بی ثباتی سیستم شد  که نمی تواند با  خطر  تروریستی مقابله کند.  هم اکنون افغانستان به 350 هزار  نظامی دستمزد پرداخت می کند.  در حالی که قرار بود  خدمت  نظام در کشور اجباری باشد. نیازی به ایجاد ارتش قراردادی مثل نمونه آمریکا در افغانستان نبود ».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала