گزارش و تحلیل

ترامپ یا پوتین

© AFP 2023 / Jonathan Nackstrandجایزه نوبل
جایزه نوبل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کدام یک جایزه صلح نوبل را دریافت خواهد کرد.

 در این روزها  در سوئد اخباری در باره  اینکه چه کسی برنده جایزه صلح نوبل سال 2017 میلادی  خواهد شد ، پخش شد. موسسه تحقیقاتی صلح  اسلو و  مرکز مسائل سیاسی  و  امور خارجه  فرانسه ،  بر اساس اطلاعات خود  دست به پیش بینی زدند و  اسامی نامزدهای دریافت  این جایزه را در بین روسای جمهور و  مخالفان ایدئولوژیکی آنها در فهرست اسامی  شامل کردند.

موسسه تحقیقاتی اسلو  طی 10 سال  پیش بینی های صحیحی  در خصوص برندگان جایزه به انجام رسانده است.  تحلیلگران  اعلام داشتند  که روسای جمهور  آمریکا و روسیه  حتما  وارد این فهرست خواهند شد ولی ممکن است به دلیل  تعداد زیاد رقبا این جایزه را دریافت نکنند.

کریستیان برگ خارپیوکِن مدیر موسسه صلح  در این خصوص گفت: «  مطابق با  اطلاعات  دریافتی  از طرف موسسه ما، اتحادیه  دفاع از آزادی  مدنی آمریکا این جایزه را دریافت خواهد کرد.  این انتخاب بیانگر  نارضایتی اجتماعی  از دونالد ترامپ است ،زیرا اتحادیه،  سیاست ضد مهاجرتی رئیس جمهور را محکوم می کند. این یک انتخاب شایسته خواهد بود ، زیرا این سازمان  سالهای طولانی   نه فقط در آمریکا  بلکه در سراسر جهان  به خاطر حقوق بشر  مبارزه می کند».

اتحادیه آمریکایی  دفاع از آزادی  مدنی  از سیاست دونالد ترامپ  و قانونی انتقاد می کند که  ورود شهروندان 7 کشور  جهان به ایالات متحده را ممنوع می کند.  این  اتحادیه از طرف تعداد هر چه بیشتر آمریکایی ها مورد حمایت قرار می گیرد.  طی  یکسال  حدود 24  میلیون دلار  کمک خیریه دریافت کرد  که شش بار بیش از سال های قبل است.

خالوُر بِرگ — گراف  کارمند  دفتر مطبوعاتی  کمیته  به « اسپوتنیک» خبر داد  که در بین  نامزدهای اصلی باید به  انجمن اقتصادی  کشورهای آفریقای غربی  (« اکو واس» سازمانی که به همگرایی  کشورهای آفریقای  غربی  با اقتصاد جهانی اشتغال دارد)  و مایتریپال سیریسِن  رئیس جمهور  سریلانکا که با زورگویی در منطقه مبارزه می کند، توجه کرد.

 از دیگر  نامزدهای  دریافت  این جایزه معتبر می توان از —  سازمان « کلاه سفیدها»  و رائد الصالح  موسس آن  نام برد.  فعالانی که خود را مدافعان  حقوق بشر می نامند  و در سوریه — اراضی تحت کنترل شبه نظامیان — کار می کنند  و از طرف افراد مخالف بشار اسد  مورد  حمایت مالی قرار دارند.  این سازمان  از اعتبار متفاوتی برخوردار است:  اعضای آن  متهم به ارتباط  با تروریست ها  شده اند.  « اسپوتنیک» بارها گزارش داده است  که سوری های  غیر نظامی  به « کلاه سفیدها» اطمینان ندارند  و سازمان مذکور متهم به  انتشار اخبار دروغین و کذب  در باره گویا عملیات بشردوستانه شده است.

الکساندر بوتشاکوفسکی  کارشناس سیاسی  معتقد است: « جایزه نوبل  یکی از مهمترین  جوایز برای برسمیت شناختن  خدمات انسان به حساب می آید  اما در سال های اخیر  به سیاست اتحادیه اروپا وابسته شده است. رهبران  کشورهای بزرگ  بطور استاندارد وارد فهرست نامزدهای دریافت این جایزه می شوند، اما پس از آنکه  موج انتقادات  به خاطر  اینکه  باراک اوباما  ، دریافت کننده این جایزه و سازماندهنده  چند جنگ در جهان، بر سر  کمیته نوبل جاری شد،  کمیسیون بعید است  این جایزه را به  روسای جمهور کنونی آمریکا و یا روسیه اعطا کند».

احتمال آن می رود  که اعضای  کمیسیون نوبل  خود را بیمه کنند.  وابسته به اینکه چه نیرویی  در اتحادیه اروپا  تا لحظه اعطای جایزه  از قدرت سیاسی برخوردار شده باشد ، آنها نام برنده را اعلام خواهند کرد.  از این رو در فهرست اسامی افراد  مختلفی وارد شده اند: ولادیمیر پوتین،  مخالفان روسیه،  دونالد ترامپ و مخالفان وی. این یک حرکت  خوب است».

یوآخیم مسون گایر مورخ سوئدی معتقد است  که  تحریکات  مدت  طولاتی  قبل از  اعطای جایزه  عمدا آغاز شد  تا  باعث  انگیزش  اجتماعی بر علیه سیاست ترامپ شود.

« با فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل فقط 50 سال بعد  آشنا خواهیم شد که تا آن زمان به یک حقیقت تاریخی مبدل خواهد شد.  از اینرو  دست زدن به تحریکات  سودآور است.  هم اکنون   مخالف اصلی ترامپ را  یک نامزد احتمالی نامیدند  تا به اعتبار وی لطمه وارد آید.

شایان ذکر است  که برنده جایزه صلح نوبل  در یک  جسله ویژه در ماه اکتبر از طرف کمیسیون نوبل اعلام خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала