گزارش و تحلیل

کارشناس: روند اوضاع در سوریه، در گرو موضع ترکیه

© AFP 2023 / Amer AlmohibanyМаленькая девочка в лагере беженцев в Гуте, Дамаск
Маленькая девочка в лагере беженцев в Гуте, Дамаск - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از تماسهای متوالی با تیم جدید کاخ سفید، رجب طیپ اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اقدام به بازدید از کشورهای خلیج فارس، از جمله بحرین، عربستان سعودی و قطار نموده است. حُسنیو محلی، مفسر سیاسی و کارشناس در امور سوریه معتقد است که در بدو برگزاری دوره دوم مذاکرات مربوط به امور سوریه در آستانا و ژنو، فعالیت سیاسی رهبر ترکیه اهمیت خاصی دارد.

مفسر مزبور در مصاحبه با رادیو Sputnik توصعه احتمالی اوضاع در شمال سوریه در پرتو تمایل ترکیه به شریک بودن در عملیات آزاد سازی رقه مورد تفسیر قرار داده است. به عقیده مفسر، گام های آنکارا و اظهارات اخیر اردوغان در جریان سفر به عربستان سعودی، نشانگر نزدیکی احتمالی ترکیه با شیخ نشینان خلیج فارس در چارچوب روند سوری در دورنما و عدول از هماهنگی امری با روسیه و در نهایت می تواند تأثیر جدی بر تراز نیروهای متخاصم داشته باشد.
به قول مفسر، در شرایطی که دورنمای موفقیت حل سیاسی در سوریه مبهم به نظر می رسد، تراز نیروها و موقعیت بازیگران سوری مجموعاً در گرو برخورد راهبردی ترکیه می باشد. مفسر مزبور در این مورد می گوید: 


"چنان که معلوم است در قالب مکانیزم سه جانبه، روسیه، ترکیه و ایران توانستند گام کلیدی در مسیر حل و فصل سوری بردارند. نتیجه برجسته آن، روند مذاکرات در آستانه است. اما اگر محتوی گفتگو اخیر اردوغان و ترامپ مورد توجه قرار داده و پشت آن سفر پومپئو، رئیس CIA به ترکیه و عربستان سعودی و همچنین اظهارات وی در جریان سفر به کشورهای خلیج فارس ارزیابی نموده، متعصفانه، می بینیم که دورنمای ترسیم شده روند حل و فصل سیاسی در سوریه چندان رنگی نیست.
چونکه احتمال نزدیکی ترکیه با کشورهای خلیج حامی آمریکا و عدول یا عقب نشینی تدریجی ترکیه از تعامل تنی با روسیه در مسایل سوریه وجود دارد".


مفسر خاطر نشان نمود که کشورهای شیخ نشین خلیج فارس پیوسته از گروهک های بنیادگرای اسلامی در سوریه حمایت می نمایند. وی همچنین تأکید کرد که بین وعده های انتخاباتی ترامپ در مورد تقابل با اسلامیزم بنیادگرایی و موضع کنونی تیم کاخ سفید تناقض وجود دارد. به عقیده مفسر، در چنین شرایط، آنکارا دچار مشکلات نسبت به درک درست از اوضاع در صحنه بین المللی سیاسی می شود. مفسر مزبور در ادامه مصاحبه می گوید: 


"طی پنج سال اخیر که زیر چطر حوادث خونین "بهار عربی" گذشته است، ترکیه پیوسته دچار غلط و خطا های جدی بوده. رهبری ترکیه مصروف نقشه های بلند پروازانه بوده پروژه های عظیم طرح ریزی می کرد. کافی است از نظریه و تئوری نئو اوثمانیزم، خلافت و سلطنت جدید یاد آور شویم. ولی هر بار پروژه های مذکور عملی نمی شد. امروز رهبری ترکیه با گام های تاکتیکی در صدد تقویت مواضع خود می باشد. از سوی دیگر جریان های منطقه ای و بین المللی یار و مدد گام های ترکیه است. ولی اقدامات ترکیه، راهبرد تمام عیار و مو شکاف شده نبوده و بنابرین مورد نگرانی است. از یک سو دونالد ترامپ وعده های مرتبط در تقابل با بنیادگرایی در اسلام می دهد ، از سوی دیگر، در جوّ چنین وعده ها رئیس CIA به عربستان سعودی سفر نموده مدال قدردانی به خاطر گویا، موفقیت در مبارزه با تروریسم به ولیعهد اعطا می نماید. چنین توجه و امتنان در زمانی صورت می گیرد که ارتباط عربستان سعودی با گروهک های اسلامی بنیادگرایی تروریستی در جهان، از اخوان المسلمین، النصره و القاعده گرفته تا طالب و داعش آشکار است. ولی متاسفانه، چنین اطلاعات، کاربرد مؤثر در میان ائتلاف غربی ندارد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала