تلاش سی ساله آمریکا برای سرنگونی حکومت سوریه

© AFP 2023 / Saul LoebЭмблема Центрального разведывательного управления в главном офисе в Лэнгли, Вирджиния
Эмблема Центрального разведывательного управления в главном офисе в Лэнгли, Вирджиния - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسنادی که به تازگی از طبقه بندی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) خارج شده اند نشان می دهند که واشنگتن از سه دهه قبل برای سرنگونی حکومت سوریه برنامه ریزی کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری "مهر" به نقل از پایگاه تحلیلی لیبرترین اینستیتو (libertarianinstitute) می نویسد اسناد سری سازمان جاسوسی آمریکا که جدیدا از طبقه بندی خارج شده نشان می دهد دولت این کشور از ۳۰ سال قبل برای براندازی نظام سوریه برنامه ریزی کرده بود.
اسناد جدید که ۲۴ صفحه و مربوط به سال ۱۹۸۶ است در زمان «رونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق آمریکا، در میان مقامات عالیرتبه دولت و سازمانهای جاسوسی و شورای امنیت ملی آمریکا توزیع شده و به دست مشاوران رئیس جمهوری و سفیر ایالات متحده در سوریه رسیده بود.
این گزارش اطلاعاتی که «سوریه: سناریوی تغییرات چشمگیر سیاسی» نام دارد در سال ۱۹۸۶، یعنی چهار سال پس از شورش اخوان المسلمین علیه دولت «حافظ اسد» رئیس جمهور سابق سوریه، تهیه شد و به سناریوهای محتمل برای سرنگونی دولت سوریه یا تغییرات اساسی دیگر در نظام این کشور می پرداخت.
در صفحه ۲ گزارش مذکور آمده: واکنش افراطی دولت به شورشهای کوچک ممکن است به ناآرامی های گسترده منجر شود. رژیم در اکثر موارد می تواند جنبشهای سنی را سرکوب کند، اما ما معتقدیم خشونتهای گسترده در میان توده مردم می تواند تعداد زیادی از افسران و نیروهای وظیفه سنی را تحریک به ترک خدمت یا شورش کرده و زمینه را برای جنگ داخلی فراهم کند.
در این گزارش سه سناریوی اصلی برای تغییر نظام سوریه مطرح شده است: «شورش مسلحانه مجدد اخوان المسلمین، کودتای نظامیان و جنگ قدرت پس از درگذشت حافظ اسد.»
از آن میان، دو سناریو، یعنی شورش مسلحانه گروه های افراطی سنی و شورش بخشی از نظامیان این کشور محقق شده، اما مقاومت دولت و نیروهای سوریه مانع از نتیجه دادن این دو مورد شده است.
در بخشی از این گزارش، از یک نظام سنی میانه رو که مقاماتش بر اقتصاد و تجارت تمرکز داشته باشند و نیازمند سرمایه گذاری غرب در بخش خصوصی باشند، به عنوان حکومتی که منافع آمریکا در سوریه را برآورده می کند نام برده شده است.
اسناد افشا شده نشان می دهند که سود بردن از اختلافات مذهبی و فرقه ای و ایجاد تفرقه در میان مردم سوریه، مهمترین عاملی است که آمریکایی ها برای براندازی نظام سوریه بر آن تکیه داشته اند. در واقع، آنچه اکنون در سوریه می گذرد، دقیقا نسخه ای است که ۳۰ سال قبل آمریکایی ها برای این کشور پیچیده بودند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала