گزارش و تحلیل

تلاش واحد فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا، ضامن شکست داعش است

© Sputnik / Ilyas OmarovУчастники заседания совместной оперативной группы России, Турции и Ирана по контролю за перемирием в Сирии, проходящего в Астане
Участники заседания совместной оперативной группы России, Турции и Ирана по контролю за перемирием в Сирии, проходящего в Астане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که فدراسیون روسیه نمایندگان آمریکا را برای شرکت در جلسه بعدی درباره سوریه به آستانه دعوت نمود. وی یاد آور شد که آمریکایی ها به عنوان ناظر در جلسه اول پیرامون مسئله سوریه در آستانه حضور داشتند.

رئیس دستگاه سیاسی روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NTV گفت:

"آنها از ما دعوتی برای ارسال نماینده خود در جهت شرکت در تماس های بعدی بعد از تکمیل تیم خاور میانه ای سوری دریافت کردند".


مذاکرات پیرامون حل و فصل بحران سوریه مورخ 23-24 ژانویه در آستانه برگزار شده بود. آغازگر آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شد که ایجاد میدان اضافی علاوه بر ژنو را برای روند صلح آمیز سوری پیشنهاد نمود. این پیشنهاد از طرف رؤسای جمهور ترکیه و قزاقستان مورد حمایت قرار گرفت.
کارشناسان روسیه، ترکیه و ایران اولین جلسه گروه مشترک فنی در چارچوب مذاکره "آستانه" را که دولت سوریه و گروه های مخالف مسلح هم شامل آن هستند مورخ 6 فوریه در آستانه برگزار نمودند. در آن هیئات اردن و سازمان ملل متحد همچنین شرکت نمودند.
جلسه بعدی گروه مشترک عملیاتی نظارت بر آتش بس در سوریه در 15-16 فوریه در آستانه برنامه ریزی شده است.
به نظر ایگور شاتروف، تحلیلگر و معاون مدیر موسسه ملی گسترش ایدئولوژی مدرن، تلاش های مشترک فرصتی برای رسیدن به تغییرات جدی در راه حل سوریه خواهد داد. ایگور شاتروف در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت: 


"البته، روسیه امیدوار است که کاخ سفید به طور جدی به روند مذاکرات بپیوندد، هم به فرمت آستانه ای، و هم به فرمت ژنو. متحد ساختن نیروها، در واقع، به تغییر جدی در مسیر سوری در شرق میانه اجازه خواهد داد. اگر تلاش های مشترک جهان در نهایت، شکل ائتلاف کامل بگیرد، پیروزی از آنِ ماست".


تحلیلگر متذکر شد که در همان زمان، ما نمی توانیم مواضع پادشاهی های خاورمیانه به خصوص عربستان سعودی را نادیده بگیریم.مفسر مزبور در جمع بندی تحلیل خود می گوید: 


"بدون ختم مساعدت مالی از طرف عربستان سعودی، البته، غیر ممکن است از کشتار در سوریه و عراق جلوگیری شود. و فکر می کنم که این، موضوع جدی مذاکرات بین ایالات متحده و عربستان سعودی است. حالا آنها در جای دیگر، بازار نفتی روبرو خواهند شد. و این تنها بخشی از بازی بزرگ است که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده شروع شده است. اولا، به منظور از بین بردن وابستگی ایالات متحده از نفت خاور میانه، و ثانیاً، برای بیرون کشیدن ایالات متحده آمریکا از این بازی بزرگ جنگی که برایش چندان مهم نبوده و علاقه صرف وقت به آن هم دونالد ترامپ ندارد. روسیه هم با عربستان سعودی در حال مذاکره است. بنابراین، فکر می کنم که عربستان سعودی به فرایند سوریه شامل شده و به مصالحه مساعدت خواهد نمود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала